Kuva: Shutterstock

Milloin aloittaa liikunta flunssan jälkeen? Unohda syyllisyys, pidempi tauko on parempi

20.05.2018 15:15 - Katariina Auvinen

Huono omatunto liikkumattomuudesta ajaa monet lenkkipolulle liian aikaisin.

Joskus vain on niin, että ikävä flunssa tai influenssa pysäyttää loistavan treenikierteen. Sängyn pohjalla vietetyn ajan jälkeen mieli alkaa palailemaan hiljalleen treenin pariin, mutta milloin treenaaminen todella kannattaa aloittaa flunssan jälkeen? 

Lääkäri Juliet McGrattan neuvoo kuuntelemaan itseään, mutta myös peilaamaan treenin aloittamista siihen, kuinka sairas olet ollut. Jos sait flunssan, joka helpotti muutamassa päivässä, olet luultavimmin valmis aloittamaan treenit paljon nopeammalla tahdilla kuin kunnon influenssan sairastamisen jälkeen. 

Jos flunssaan on liittynyt yskää tai muista ylähengitystieoireita, on syytä pitää tarpeeksi taukoa treeneistä. Liian varhainen liikuntasuoritus voi jopa pahentaa yskää. Joidenkin muistisääntöjen mukaan liikuntaa kannattaa välttää niin monta päivää kuin kuumetta on ollut, jotta keho ehtii palautumaan. 

McGrattanin mukaan kyse voi olla jopa muutamista viikoista, jonka jälkeen voit hiljalleen palata normaaliin treenirytmiisi. Lääkäri neuvookin mielummin aloittamaan rauhallisesti treenaamisen, kun tunnet olosi kyllin vahvaksi. 

Jos olet ennen käynyt vaikka juoksulenkeillä, aloita nyt lempeällä kävelyllä, jota voit hiljalleen pidentää ja nopeuttaa tahtia. Anna kehollesi enemmän aikaa palautua ja levätä. Muista myös syödä terveellisesti ja hyvin, jotta kehosi saa tarpeeksi palautusmisaineita. 

Syyllisyys ajaa monet lenkkipolulle liian aikaisin. Unohda syyllisyys, flunssa iskee, jos on iskeäkseen, joten keskity huonon omantunnon sijaan siihen, että lepäät ja tulet kuntoon. 

Lue myös: Yllättikö treenin jälkeen nälkä? Helpot ja nopeat välipalavinkit koottiin yhteen

Lähde: Juliet McGrattan & Shape 

Suosittelemme

Kilpailut

Uusimmat