Kuva: Shutterstock

Ennaltaehkäise turvotusta tehokkaasti - vinkit, joilla onnistut

18.06.2018 17:45 - Senja Rapila

Kaksitoista vinkkiä auttavat taistelemaan kipeää turvotusta vastaan.

Turvotus on varsinkin monella naisella ikävä, jopa päivittäinen vaiva. Pop Sugar -sivusto on listannut useita eri tapoja, joilla turvotusta voi ehkäistä jo ennakkoon. Eli siis millaisilla vinkeillä kannattaa ennaltaehkäistä ikävää turvotusta?

Syö salaattia kerran päivässä

Syö päivittäin salaattiannos, oli se sitten lounaalla tai illallisella.

Valmista pavut oikein

Jos pavut aiheuttavat sinulla kaasuuntumista, muista että kikherneet ja kidneypavut sulavat elimistössä hitaammin. Suosi linssejä ja mustapapuja. Liota ja keitä omat papusi sen sijaan, että ostaisit purkitettuja papuja. Itse valmistetut pavut sulavat elimistössä helpommin.

Rajoita sokerin nauttimista

Vältä ruokia, joissa on valkoista sokeria, siirappia tai hunajaa.

Juo runsaasti vettä

Muista juoda runsaasti vettä päivittäin. Tähtää noin kahteen litraan päivässä.

Syö omena päivässä

Kuiturikkaan omenan syöminen päivittäin voi olla helppo tapa välttää ummetus ja vähentää turvotusta.

Vältä maitotuotteita

Laktoosi-intoleranssi voi vaihdella vakavasta mietoon oireiluun, mutta joka tapauksessa kaasun muodostuminen on yleensä oire siitä. Kokeile vähentää maitotuotteiden nauttimista niin näet, auttaako se.

Vältä mausteisia ruokia

Mausteiset ruuat voivat aiheuttaa ruuansulatuksen ongelmia, johtaen jopa ripuliin. Vähennä tulisen ruuan syömistä tai muiden mausteisien ruokien syömistä.

Vältä uppopaistettuja ruokia

Rasvaiset ja kermapohjaiset ruuat voivat aiheuttaa vatsan turvotusta, joten niistäkin kannattaa luopua.

Vähennä suolan käyttöä

Natrium on huonoksi sydämellesi, mutta se myös kerää vettä kroppaasi. Vähennä siis suosiolla suolan käyttöä ruuassasi ja opettele maustamaan ruoka muulla tavalla. Rajoita esimerkiksi hodareiden, pekonin, soijakastikkeen ja sipsien syömistä.

Liiku päivittäin

Päivittäinen liikunta pitää ruuansulatusjärjestelmän toiminnassa. Pidä itsesi aktiivisena kävelemällä, joogaamalla tai pyöräilemällä.

Älä syö liikaa

Joskus herkullisimmat ruuat voivat aiheuttaa ahmimista tai itsensä syömistä ähkyyn, mutta sitä kannattaisi välttää.

Juo teetä

Teen juominen ennaltaehkäisee turvotusta yhtä lailla kuin veden juominen. Sitä voi käyttää myös hoitokeinona turvotuksen laskemiseen. Kokeile piparminttu- tai inkivääriteetä rauhoittaaksesi ruuansulatusjärjestelmääsi.

Lähde: Pop Sugar

Lue myös: Seksin harrastaminen voi aiheuttaa kipeää turvotusta naisilla - syyt ilmiölle listattiin

Lue myös: Turvottaako taas? 6 ruoka-ainetta, jotka laskevat pöhötystä tehokkaasti

Lue myös: Vältä kipeä turvotus arjen muutoksilla - 5 asiaa, jotka ennaltaehkäisevät vatsan oireilua

Lue myös: Kehonrakentajan kuva pysäyttää - "Jokainen yllättyy, kuinka paljon vatsani turpoaa"

Suosittelemme

Kilpailut

Uusimmat