Kuva: Shutterstock

Tuntuuko olo flunssaiselta? Kotikonstit, joiden avulla taltutat oireet heti alkuvaiheessa

31.07.2018 19:45 - Emmi Moilanen

Ilmankostutin ja riittävä sinkin saanti voivat lievittää alkavia flunssaoireita tehokkaasti.

Flunssa on ikävä seuralainen ja erityisesti kesähelteillä olo voi tuntua erityisen tukalalta. Jos olosi alkaa tuntua kipeältä, on olemassa muutama tehokas kotikonsti, joiden avulla voit kokeilla torjua flunssan heti alkumetreillä.

Prevention haastatteli lääkäreitä ja kysyi, millaiset keinot voivat taltuttaa flunssaoireet heti sairauden alkuvaiheessa.

Ota käyttöön ilmankostutin

Kuiva huoneilma kuivattaa myös hengitysteitä. Ilmankostuttimen käyttöön ottaminen voikin lievittää alkavan flunssan oireita.

- Laite pitää hengitystiet kosteutettuina. Kuivat hengitystiet voivat altistaa bakteerien tarttumiselle, selittää perhelääkäri Amber Tully.

Kiinnitä huomiota riittävään D-vitamiinin saantiin

Preventionin artikkelissa kerrotaan tutkimusten osoittaneen, että henkilöt, jotka eivät saa riittävästi D-vitamiinia kärsivät todennäköisemmin myös ylähengitysteiden infektioista. Oireita ovat esimerkiksi yskä, karhea kurkku ja vuotava nenä.

Hyviä D-vitamiinin lähteitä ovat esimerkiksi lohi, juusto, appelsiinimehu ja munankeltuaiset.                   

Älä koskettele kasvojasi ja muista hyvä käsihygienia

Virukset leviävät ihokosketuksesta, jonka takia flunssakausina esimerkiksi kättelyä on hyvä välttää. Sovella sääntöä flunssaisena myös omalla kohdallasi ja vältä kasvojen koskettelua käsilläsi.

- Tämä estää basilleja siirtymästä limakalvoillesi suun ja nenän kautta, perhelääkäri Deborah Clemets huomauttaa.

Desinfioi puhelimesi

Kännykkä lojuu päivän mittaan niin keittiön tasoilla, kylpyhuoneessa, työpisteellä ja ravintolan pöydällä. Puhelin on siis eräänlainen magneetti erilaisille bakteereille. Desinfioi siis säännöllisesti puhelimesi liinalla, joka on tarkoitettu esimerkiksi silmälasien ja elektroniikan puhdistamiseen.

Ota sinkki ja probiootit osaksi ruokavaliota

Flunssaoireiden iskiessä on hyvä kiinnittää huomiota siihen, että ruokavalio sisältää riittävästi tarpeellisia vitamiineja ja hivenaineita. Erityisesti sinkki näyttelee tärkeää roolia oireiden nitistämisessä ja Clemets toteaakin tutkimusten osoittaneen sen vähentävän virusten kasvua.

Useat tutkimukset ovat antaneet viitteitä siitä, että probiootit taistelevat viruksia vastaan, mutta hyvät bakteerit näyttävät olevan hyödyksi myös silloin kun flunssaoireet pääsevät iskemään päälle. British Journal of Nutritionissa julkaistu tutkimus osoitti, että henkilöt, jotka söivät probiootteja, kärsivät myös lievemmistä flunssan oireista ja sairauden kesto lyheni.

Älä juo muiden lasista

- Kun perheenjäsen on kipeänä, merkatkaa omat juomalasinne. Tämä ehkäisee viruksen leviämistä, lääkäri Abiba Khan huomauttaa.

Preventionin artikkelissa vinkataan myös, että perheenjäsenen sairastaessa on hyvä välttää myös saman puhelimen, pyyhkeen ja keittiövälineiden käyttämistä.

Lue myös: Haluatko välttää flunssaa? Lakanoiden pesukerroilla on väliä

Lue myös: Huonoja uutisia - flunssa voi levitä pelkästään hengityksen välityksellä

Lähde: Prevention

Suosittelemme

Kilpailut

Uusimmat