Kuva: Shutterstock

Piinaavasta turvotuksesta ja pöhötyksestä eroon yhdessä yössä - katso vinkit vaivan hoitoon

05.09.2019 11:15 - Emmi Moilanen

Pitkän ja stressaavan päivän jälkeen vatsa saattaa tuntua turvonneelta. Tällöin on entistä tärkeämpää kiinnittää huomio omiin iltarutiineihinsa.

Hitaasti syöminen ja huolellinen pureskelu ehkäisevät jo ateriavaiheessa tehokkaasti turvotuksen muodostumista. Myös runsas vedenjuominen saa kertynyttä nestettä liikkeelle kropassa.

Bustle-sivusto kokosi asiantuntijoiden avulla yhteen vinkit, joiden avulla lievität turvonnutta oloa nopeasti ja tehokkaasti.

1. Syö runsaasti kaliumia sisältävä iltapala

Ravitsemusterapeutti Gabrielle Mancella muistuttaa, että kehoon kertynyt neste tekee olon usein tukalan turvonneeksi. Nesteitä voi kuitenkin yrittää saada liikkeelle runsaasti kaliumia sisältävillä välipaloilla, kuten esimerkiksi banaanilla, pähkinöillä ja parsalla.

2. Hiero vatsaasi

Tukalaa oloa voi helpottaa myös hellävarainen vatsahieronta; tee ympyrän muotoista liikettä aloittaen ylävatsasta. Toista noin kolmen minuutin ajan.

3. Juo inkivääriteetä

Inkivääriteen tiedetään hellivän vatsavaivoista kärsivän oloa. Inkivääri voi lievittää huonovointisuutta, ja se lievittää samalla myös kipeää turvotusta. Muista kuitenkin, että kohtuus kaikessa, eikä inkivääriteetä tarvitse latkia ylenpalttisesti.

4. Rentoudu

Ravitsemuksen asiantuntija Kristi King muistuttaa rentoutumisen tärkeydestä. Stressi voi aiheuttaa ruuansulatusvaivoja, sekä aiheuttaa turvotusta. Kokeile ennen nukkumaanmenoa meditaatiota, päiväkirjan kirjoittamista tai lempeää venyttelyä.

5. Syö iltapala hyvissä ajoin ennen nukkumaanmenoa

Myöhään syöty iltapala voi aiheuttaa sen, ettei keholla ole ennen yöunia riittävästi aikaa sulattaa juuri syötyä ateriaa. Vatsaongelmien lisäksi myöhäiseksi venynyt iltapala voi heikentää myös unesi laatua.

Jos haluat välttää aamuisen turvotuksen, kiinnitä tarkempaa huomiota siihen, mihin aikaan nautit päivän viimeisen aterian.

Lue myös: Viisi ruoka-ainetta, jotka saavat ihosi hehkumaan - kuuluvatko jo ruokavalioosi?

Lue myös: Milloin stressi on vaarassa muuttua ahdistuneisuudeksi? Tunnista vakavat hälytysmerkit

Lue myös: Karista stressi ja keskittymisvaikeudet joogalla: Jo 6 yksinkertaista liikettä riittää

Lähde: Bustle

Suosittelemme

Kilpailut

Uusimmat