Kuva: Shutterstock

Nukutko valot päällä? Uusi tutkimus paljastaa, miksi se saattaa olla terveydelle haitallista

16.03.2022 22:15 - Riia Frost / riia.frost@bauermedia.fi

Asiantuntija antaa myös vinkkejä, millaista yövaloa tulisi tarpeen vaatiessa käyttää.

Monet ihmiset haluavat nukkua yövalon kanssa erilaisista syistä. Aikaisemmat tutkimukset ovat kuitenkin osoittaneet yövalon vaikuttavan muun muassa aineenvaihduntaan. Tästä Center for Circadian and Sleep Medicinen johtaja ja tohtori Phyllis Zee sai idean selvittää tarkemmin yhteyden aineenvaihdunnan ja yövalon välillä sekä voisiko se selitää diabeteksen korkean esiintyvyyden yhteiskunnassa.

Zeen johtamassa tuoreimmassa tutkimuksessa pyydettiin terveitä ja nuoria ihmisiä viettämään kaksi yötä unilaboratoriossa. Ensimmäinen yö vietettiin pimennetyssä huoneessa ja toisena yönä osa ryhmästä laitettiin nukkumaan himmeän valon kanssa. Tutkimus osoitti jo yhden yön vähäisenkin valon kanssa, kuten TV-ruudun, nostaneen verensokeria ja sykettä.

Sykkeen kuuluisi tyypillisesti laskea ja hidastua yöllä, ja sen kohoaminen nukkuessa on osoitettu lukuisilla tutkimuksilla riskitekijäksi tuleville sydänsairauksille. Korkea verensokeritaso taas on merkki insuliiniresistenssistä, joka voi pahimmillaan johtaa tyypin 2 diabeteekseen. Zeen mukaan tutkimuksessa huomattin valolla olevan merkitystä nukkuessa, vaikka yleensä ihmiset nukkuvat silmät suljettuna.

- Hämärä valo pääsi silmäluomien läpi ja häiritsi unta siitä huolimatta, että tutkimukseen osallistuneet nukkuivat silmät kiinni, Zee kertoo.

- On arvoitu, että noin 5-10 prosenttia ympäristön valosta pääsisi suljetun silmäluomen läpi silmään, Zee lisää.

(kuva: Shutterstock)

Keinot yövalojen minimoimiseen

Zee suosittelee verhojen sulkemista ja valojen sammuttamista ennen nukkumaanmenoa sekä mahdollisten silmälappujen käyttämistä yöllä.

- Varmista, että aloitat valojen himmentämisen vähintään kaksi tuntia ennen nukkumaanmenoa. Tarkista makuuhuoneesi valonlähteet ja sammuta tarpeettomat yön ajaksi, Zee vihjaa.

- Mikäli yövalo on tarpeellinen, niin pidä se himmeänä ja lattiatasolla sen sijaan, että pidät sitä silmiesi lähellä, Zee lisää.

Asiantuntija myös painottaa valon tyypin ja värin olevan yhtä tärkeää huomioida.

- Sininen valo on kaikista stimuloivin. Jos sinulla täytyy olla yövalo turvallisuussyistä, niin vaihda väri ennemmin puna- ja ruskeasävyisiin valoihin, Zee toteaa.

Zee kertoo LED-valojen olevan kuitenkin sallittavaa käyttää missä tahansa värissä.

Lue myös: Tiedätkö millainen liikunta parantaa unenlaatua eniten? Lajeissa selkeä ero

Lue myös: Heräiletkö jatkuvasti keskellä yötä? Ilmiön takana voi piillä monta syytä

Lähteet: CNN

Kilpailut

Uusimmat