8 ruokaa, jotka pitävät sinut kylläisenä pitkään

11.12.2012 21:15 -

Ruoat, joissa on runsaasti proteiinia, terveellisiä rasvoja ja kuituja, pitävät sinut kylläisenä. Lue mitä ruokia kannattaa suosia ja mitä välttää.

1) Kananmunat

Yhdestä munasta saa noin 6 grammaa proteiinia ja siinä on vain 70 kaloria. Tutkimuksen mukaan naiset, jotka söivät aamuisin leivän sijaan kananmunan, laihtuivat enemmän. Sekä leivässä että kananmunassa oli saman verran kaloreita. Laihtumisen epäillään johtuvan siitä, että kananmuna pitää nälän poissa pitkään kuin leipä.

2) Keitto

Tutkimusten mukaan ruoat, jotka sisältävät paljon vettä, pitävät sinut kylläisenä pitkään.

3) Avokadot

Nämä hedelmät sisältävät paljon terveellisiä kertatyydyttömiä rasvahappoja, joiden epäillään pitävän sinut kylläisenä pidempään. Avokado sisältävät terveellisiä folaatteja, kaliumia ja E-vitamiinia, joiden uskotaan aiheuttavan kylläisyyden tunnetta.

4) Kreikkalainen jogurtti

170 grammaa kevyttä, kreikkalaista jogurttia sisältää 17 grammaa proteiinia. Tällä jogurtilla pysyt kylläisenä pitkään.

5) Puuro

Puuro sisältää runsaasti kuituja ja jopa 4-7 grammaa proteiinia.

6) Omenat

Niissä on vain 80 kaloria! Silti ne täyttävät lähes yhtä hyvin kuin kokonainen ruoka-annos, sillä niissä on paljon vettä ja kuituja.

7) Pavut ja linssit

Ne sisältävät reilusti proteiinia. Lisäksi niissä on runsaasti terveellisiä, rakenteeltaan monimutkaisia hiilihydraatteja, joiden sulattaminen vie enemmän aikaa.

8) Pähkinät

Pähkinöissä on täydellinen yhdistelmä kuituja, proteiinia ja rasvoja. Ravitsemusterapeutit suosittelevat erityisesti saksanpähkinöitä, manteleita ja pistaasipähkinöitä.

Vältä näitä:

- Keksit ja croissantit

Nämä prosessoidut ruoat sisältävät runsaasti nopeita hiilihydraatteja. Hetken päästä olet taas nälkäinen.

- Alkoholi

Tutkimusten mukaan alkoholi lisää ruokahalua.

- Murot

Ne sisältävät usein paljon sokeria.

Suosittelemme

Kilpailut

Uusimmat