Liikunta vaikuttaa myös ihoon - katso miten

25.06.2013 08:15 - Reija Saarinen

Kenellekkään ei ole yllätys, että liikunta on hyväksi sydämelle ja keuhkoille, mutta monelle saattaa tulla yllätyksenä se, että liikunta auttaa myös ihoa. 

Tuore tutkimus todistaa, että liikunnalla on monenlaisia hyviä vaikutuksia ihoon. Tässä viisi asiaa joihin liikunta vaikuttaa. 

1. Liikunta auttaa akneen

On olemassa usein kuultu myytti siitä, että liikunnan aiheuttama hikoilu aiheuttaa aknea. Monet tutkimukset kuitenkin osoittavat tämän väitteen vääräksi. Eräässä tutkimuksessa aknea tutkittiin kolmessa eri ryhmässä. Yksi ryhmä kuntoili viisi kertaa viikossa, ja peseytyi vasta tunnin kuluttua treenin päättymisestä. Toinen ryhmä kuntoili viisi kertaa viikossa, ja kävi suihkussa neljä tuntia treenin jälkeen. Kolmas ryhmä taas ei kuntoillut lainkaan. 

Kahden viikon jälkeen tutkijat eivät havainneet mitään eroavaisuuksia kolmen ryhmän välillä. Tämä tutkimus siis ampuu alas myytin siitä, että hikoilu aiheuttaa aknea. Todellisuudessa liikunta saattaa jopa auttaa aknen nujertamisessa. Erään tutkimuksen mukaan naiset, joilla on epätavallisen korkeat mieshormonitasot, saivat mieshormonin vähenemään säännöllisellä liikunnalla. Juuri tämä sama mieshormoni, androgeeni, aiheuttaa naisilla hormoniperäistäaknea. 

2. Liikunta vähentää ihosyövän mahdollisuutta

Tuoreen eläintutkimuksen mukaan kuntoilevilla hiirillä oli vähemmän ihosyöpää 14 viikon jälkeen, kuin niillä hiirillä jotka eivät liikkuneet. Tutkijoiden mukaan kehon liiallisella rasvalla ja kasvainten kasvulla saattaa olla yhteys. 

3. Liikunta ehkäisee psoriasista

Tuoreen tutkimuksen mukaan naisilla jotka harrastivat tarmokasta liikuntaa oli 25-30 prosenttia pienempi riski sairastua psoriaksikseen. Tämä saattaa johtua siitä, että liikunta vähentää tulehduksia sekä stressiä. Tulehdus taas on psoriaksen suurin syy, ja stressi tunnetusti pahentaa ihosairauksien, kuten psoriaksen oireita. 

4. Liikunta hoitaa suonikohjuja

Liikunta on tärkein hoitokeino suonikohjujen hoitoon. Tämä johtuu siitä, että hidastempoinen liikunta, kuten kävely, aktivoi pohkeiden lihaksia. Kannattaa kuitenkin huomoida, että kaikenlainen liikunta ei tee hyvää suonikohjuille. Esimerkiksi juokseminen saattaa vain pahentaa niitä. Hidastempoinen liikunta aktivoi suonikohjuista kärsivien verenkiertoa kaikista parhaiten.

5. Liikunta saa ihon näyttämään nuoremmalta

On monta syytä siihen, miksi liikunta saa ihon näyttämään nuoremmalta. Antioksidantit ovat tärkeitä ihon vanhenemisen ehkäisyssä. Liikunta lisää antioksidanttien tuotantoa koko kehossa.  Antioksidantit ehkäisevät ryppyjä ja muista vanhenemisen merkkejä. 

Lähde: The Dermablog

Suosittelemme

Uusimmat