Älä anna lihaskramppien pilata treeniä - katso vinkit ennaltaehkäisyyn

03.12.2013 19:45 - Reija Saarinen

Lihaskrampit ovat tuttuja varmasti suurimmalle osalle kuntoilijoista. Onneksi tähän ikävään vaivaan voi myös varautua etukäteen.

Lihaskrampit vaivaavat suurta osaa liikkujista. Tämä ikävä vaiva johtuu lihasten väsymisestä. Lihakset nimittäin supistuvat liikunnan aikana, ja tämä taas kuluttaa runsaasti energiaa. Kun liikkujalla on hyvin ravitut ja rentoutetut lihakset, sujuu kaikki yleensä suunnitelma mukaisesti. Jos sen sijaan ruokavalio on epätasapainossa saattavat ikävät krampit yllättää.

Krampit ehkäistäkseen tuleekin kiinnittää runsaasti huomiota ruokavalioon. Ensin kannattaa kiinnittää huomiota siihen, mitä nauttii ennen treeniä. Kannattaa suosia runsaskuituisia vaihtoehtoja, kuten tummaa riisiä ja bataattia, jotka tarjoavat hyvää energiaa treeniä varten. Ateria kannattaa nauttia noin kaksi tuntia ennen treeniä, jotta keho ehtii hajottaa ravintoaineet lihasten käyttöön.

Myös nestehukka saattaa aiheuttaa kramppeja, joten kannattaa muistaa ottaa vesipullo mukaan missä ikinä liikkuukin.

Lähde: Women´s healthmag

Suosittelemme

Kilpailut

Uusimmat