Uusi laji hakusessa? 8 erinomaista syytä aloittaa uintiharrastus

13.01.2014 19:15 - Linda Arponen

Jos kuntosalilaitteissa aherrus alkaa kyllästyttää, voisi uinti olla seuraava kokeilemisen arvoinen harrastus.

Uiminen tekee hyvää keholle monin eri tavoin. Seuraavassa kymmenen syytä, miksi uinti on loistava liikuntalaji jokaiselle.

1. Uiminen harjoittaa koko kehoa. Uinti vaikuttaa kaikkialle, se esimerkiksi muokkaa selkää ja kiinteyttää käsivarsia. Lisäksi tämä kaikki tapahtuu ilman painojen nostoa.

2. Uiminen ei rasita niveliä. Jos olet toipumassa jostakin vammasta ja haluat aloittaa kuntoilun, kannattaa kokeilla ensiksi uimista. Jos rakastat juoksemista, niin uiminen on hyvä tapa liikkua palautumispäivinä, jolloin polvet saavat lepoa jalkakäytävästä.

3. Uiminen venyttää lihaksia. Uiminen kohottaa kuntoa, rakentaa lihasmassaa ja parantaa aineenvaihduntaa. Uidessa keho joutuu käymään läpi paljon erilaisia liikkeitä, jolloin lihakset pysyvät taipuisina.

4. Uiminen helpottaa rasitusastmaa. Uidessa saa treenata kosteassa ilmassa, mikä vähentää astman oireita. Uiminen vaatii jonkin verran myös hengityksen hallintaa, jolloin se myös parantaa keuhkojen kapasiteettia.

5. Uiminen ei vaadi kalliita laitteita. Uimiseen ei tarvitse tuhlata rahaa. Käytännössä tarvitset vain uimapuvun ja halutessasi myös uimalasit ja -lakin.

6. Uiminen on erinomainen tapa polttaa kaloreita. Yhden tunnin maltillinen uiminen voi polttaa noin 500 kaloria. Lisäksi aineenvaihdunta kiihtyy, jolloin kalorien palaminen jatkuu vielä uimisen jälkeenkin.

7. Uiminen on monipuolista. Treenivaihtoehdot ovat rajattomat, kun on kyse uimisesta. Voit potkia, vetää tai tehdä vaikka punnerruksia altaan reunaa vasten.

8. Uiminen virkistää. Altaaseen hyppääminen on virkistävää. Sinun ei tarvitse olla ammattilainen kokeaksesi uimisen hyödyt. Nauti vedestä!

Lähde: Popsugar

Suosittelemme

Kilpailut

Uusimmat