Kupliiko vatsassa pikkujoulujen jälkeen - 7 ruoka-ainetta, jotka helpottavat turvotusta

10.12.2014 21:45 - Reetta Haverinen

Vain harva selviää pikkujoulukaudesta, ettei vatsa oirehtisi millään tavalla epäsäännölliseen syömiseen ja raskaisiin herkkuihin. Onneksi ruoansulatusongelmia voi helpottaa varsin yksinkertaisesti, eikä vaivojen hoitoon tarvita aina edes lääkkeitä.  

Pikkujouluaika saa helposti vatsan sekaisin. On rosollia, tähtitorttuja, suklaata ja kinkkua. Apteekin närästys- ja ruoansulatuslääkkeet saattavat helpottaa oloa, mutta myös lähikaupan tarjonnasta voi löytyä apukeinoja tasapainottamaan kuplivaa vatsaa. Jos suolistossa kuplii ja vatsaa kivistää, nappaa ostoskoriisi seuraavia tuotteita:

1. Banaanit

Banaanit sulavat helposti, eivätkä ärsytä suolistoa. Lisäksi banaanit sisältävät pektiiniä, joka helpottaa oloa vatsan ollessa löysällä.

2. Papaija

Papaija parantaa ruoansulatusta ja helpottaa ummetusta.

3. Valkoinen riisi

Kun vatsa on sekaisin, on syytä suosia mietoja ja helposti sulavia ruoka-aineita. Esimerkiksi riisi ja pehmeä leipä helpottavat oloa varsinkin silloin, kun vatsa on löysällä. Ne imevät nestettä ja lisäävät suoliston ulostemassaa.

4. Inkivääri

Inkivääri parantaa ruuansulatuselimistön toimintaa ja ehkäisee pahoinvointia.

5. Omenasose

Omenat sisältävät banaanien tavoin pektiiniä, joka helpottaa oloa, jos vatsa on löysällä. Jos vatsa on sekaisin ja ärtynyt, on keitetty omenasose tuoretta omenaa parempi vaihtoehto. Tuore omena saattaa ärsyttää vatsaa entisestään.

6. Yrttitee

Varsinkin piparminttu ja kamomillateellä on huomattu olevan vatsaa rauhoittavia vaikutuksia.

7. Luonnonjogurtti

Hapanmaitotuotteiden hyvät bakteerit tasapainottavat vatsan ja ruoansulatuselimistön toimintaa. Maustamaton luonnonjugurtti on lisäksi mietoa ja helposti sulavaa. Jos mahdollista, valitse luomuvalmisteista jugurttia, jossa ei ole lisäaineita.

Lähde: Shape

Suosittelemme

Kilpailut

Uusimmat