Kuinka kuukautiskierto vaikuttaa oloosi? Hormonien synnyttämät oireet muuttuvat viikoittain

10.06.2015 22:45 - Tiina Svensk

Kuukautiskierto vaikuttaa hormonitoimintaamme läpi kuukauden, ja hormonien heittelystä voi löytyä syy moneen outoon oireeseen.    

Hormonien heittely ja PMS-oireet ovat varmasti tuttuja jokaiselle naiselle. Kuukautiskierto vaikuttaa hormoniemme toimintaan ja tasapainoon läpi kuukauden, joten jos olet ihmetellyt, miksi tunnet itsesi väsyneeksi ilman syytä tai saat yhtäkkisen energiapuuskan, syy voi olla hormoneissasi.

Cosmopolitan keräsi yhteen, mitä kaikkea kehossasi tapahtuu hormonien määrien muuttuessa kuukautiskierron aikana:

Viikko 1

Kuukautisesi alkavat, ja testosteroni- ja estrogeeni-tasot alkavat hiljalleen nousta.

1. Päänsäryt: Jotkut saattavat kärsiä päänsäryistä kuukautisten ensimmäisten päivien aikana. Päänsäryt johtuvat estrogeenitasojen romahtamisesta, mutta kivut helpottavat, kun estrogeenin määrä kehossa alkaa hiljalleen kasvaa viikon puolessa välissä. 

2. Olet rauhan tyyssija: Vaikka kuukautiskivut saattavatkin tuottaa päänvaivaa, tämä viikko on hormonitoiminnan kannalta rauhallisin viikko, ja tunnet olosi rauhalliseksi ja seesteiseksi.

3. Et välitä enää PMS-oireista: Vain tunteja kuukautisten alkamisen jälkeen estrogeenitasosi nousevat, ja se vapauttaa aivoihin mielihyvähormonia serotoniinia. Sen vuoksi sosiaaliset tilanteet ja arki alkavat tuntua jälleen siedettäviltä, huh!

4. Täydellinen aika rintojen tarkastukselle: Viikon viimeisenä päivänä rinnat eivät ole yleensä enää kovin arat, joten se on täydellinen päivä kuukausittaiselle rintojen tarkastukselle.

5. Olet empaattinen: Tutkimusten mukaan keltarauhashormoni vaikuttaa kykyysi lukea ihmisten tunteita heidän ilmeistä ja eleistä. Viikon lopulla keltarauhashormonitasosi ovat matalimmillaan, jolloin sinun on helpompaa kommunikoida toisten kanssa.

Viikko 2

Estrogeeni- ja testosteronitasot nousevat pitkin viikkoa huippuunsa.

6. Kivunsietokykysi on huipussaan: Nyt kannattaa siis varata bikinivahaus- tai kosmetologiaika, sillä kivunsietokykysi on korkeimillaan.

7. Täydellinen aika suursiivoukselle: Viikon puolessa välissä estrogeeni- ja testosteronitasot piristävät sekä mieltäsi että kehoasi, jolloin suoriudut tehtävistä nopeasti - ja sinulla on myös energiaa tehdä niitä. Tartu siis tällä viikolla tehtäviin, jotka odottavat tekijäänsä.

8. Hajuaistisi on pettämätön: Hormonitoiminta todella vaikuttaa kaikkeen. Tällä viikolla saatat huomata sen herkistyneestä hajuaististasi.

9. Haluat shoppailla: Hieman ennen ovulaatiota haluat shoppailla uusia vaatteita ja meikkejä enemmän kuin normaalisti. Hormonisi haluavat varmistaa, että näytät mahdollisimman vetävältä mahdollisten kumppaneiden edessä.

10. Saat orgasmin helpommin: Toisen viikon lopulla seksi tuntuu todennäköisesti parhaimmalta, ja saat orgasmin helpommin kuin normaalisti. Luonto haluaa nimittäin varmistaa, että haluat seksiä mahdollisimman paljon juuri ennen ovulaatiota.

Viikko 3

Tällä viikolla ovuloit, minkä takia estrogeeni- ja testosteronitasot romahtavat hetkeksi samalla, kun keltarauhashormonin taso nousee.

11. PMS-oireet muistuttavat olemassaolostaan: Kun estrogeenitasot romahtavat hetkeksi, saatat tuntea olosi itkuiseksi tai ärsyyntyneeksi, mutta vain muutaman päivän ajan. Onneksi tasot lähtevät nopeasti takaisin nousuun viikon puolenvälin jälkeen.

12. Tunnet olosi uniseksi: Kun keltarauhashormonin määrä kehossa kasvaa, tunnet olosi laiskaksi ja jähmeäksi. Hormonin rauhoittava vaikutus tehostuu testosteronin ja keltarauhashormonin vähäisen määrän vuoksi.

13. Et halua seksiä: Keltarauhashormoni vie halusi harrastaa seksiä hetkeksi pois, sillä haluat ennemminkin vain nukkua mahdollisimman paljon.

14. Saatat saada finnejä: Kun ovuloit, saatat saada päänvaivaksesi myös finnit. Finnit ilmestyvät yleensä sille puolelle, jolta munosolu irtoaa. Jos siis vasempaan poskeesi ilmestyy näppyjä, tiedät, että vasen munasolusi on irronnut.

15. Kehosi polttaa rasvaa: Tällä viikolla poltat jopa 30 prosenttia enemmän rasvaa kuin normaalisti, sillä estrogeenin ja keltarauhashormonien sekoittuminen auttaa rasvan poltossa. Vaikka treenimotivaatiosi olisikin alamaissa, kannattaa suunnata salille, sillä kehossasi tapahtuu muutoksia paljon nopeammin.

Viikko 4

Tällä viikolla estrogeenin, testosteronin ja keltarauhashormonin määrä kehossa romahtaa matalalle.

16. PMS-oireet alkavat: Kun hormonien tasot kehossa romahtavat, syntynyt epätasapaino vaikuttaa serotoniinin muodostumiseen kehossa. Tämä aiheuttaa tyypillisiä PMS-oireita, kuten masentuneisuutta, ahdistusta, kiukkuisuutta ja mielialojen vaihtelua.

17. Et saa unta: Estrogeenin väheneminen aiheuttaa kehon lämpötilan nousua, ja vähäinen keltarauhashormonin määrä voi vaikeuttaa nukahtamista.

18. Vatsasi menee sekaisin: Keltarauhashormoni voi aiheuttaa ummetusta, joten äkillinen hormonin väheneminen kehossa saattaa aiheuttaa täysin päinvastaisen reaktion.

19. Kaikki sattuu: Kehosi on erittäin herkkä kivulle tällä viikolla, joten kaikki kivuliaat toimenpiteet sokeroinnista tatuoinnin ottamiseen kannattaa suunnitella vasta parin viikon päähän.

20. Mieliteot ottavat vallan: Estrogeenitasojen romahtaessa mielihyvähormonit tyhjenevät aivoistamme, jolloin mielesi alkaa tehdä sokerisia herkkuja. Jos siis haluat nostaa serotoniinitasoja, seuraa mielihalujasi - Olosi paranee sen jälkeen.


Lue myös: "Kuukautispikkuhousut" mullistavat maailmat - ei enää siteitä tai tamponeita

Lähde: Cosmopolitan

Suosittelemme

Kilpailut

Uusimmat