Naiset suuttuivat sovinistisista autovertailuista
Audin myyntijohtaja Esko Kiesi tilittää Anna-lehden media- ja markkinointivaikuttajille räätälöidyssä erikoislehdessä suhdettaan naisiin. Kiesin mukaan naisista löytyvät auton kaikki käyttöominaisuudet.
- Auton ulkonäkö viimeistellään jousituksilla ja pyörillä - naisen nilkat ja kengät ovat minulle tärkeitä, ja nainen menettää usein muotonsa, jos hänellä on alle seitsemän senttimetrin korot, Kiesi toteaa.
Audin myyntijohtaja kertoo katsovansa naista samassa järjestyksessä kuin uutta autoa. Katse kulkee alhaalta ylös eli kengistä, nilkoista ja sääristä vartaloon ja pukeutumiseen ja viimeiseksi silmiin.
Kiesi kertoo myös tarvitsevansa naista nykyään yhä enemmän siihen, mihin "nainen on tarkoitettu".
- Arvostan myös suuresti sitä, että nainen silittää paitani, tässä eleessä on paljon symboliikkaa. Kun nainen kieltäytyy silittämästä tai siivoamasta, voisi karrikoidusti sanoa, että suhde vetelee viimeisiään, Esko Kiesi napauttaa.
Naisen sopiva ikä on Kiesin mielestä määritelty hyvin Naisen oppaassa, joka on painettu vuonna 1948. Se on miehen ikä jaettuna kahdella ja ynnättynä seitsemällä. Kiesille, 59, sopivan ikäinen nainen on siis 36-37-vuotias.
Kiesin ajatukset ovat saaneet ihmiset antamaan palautetta VV-Autolle. Yhtiön toimitusjohtaja Pekka Lahti pahoittelee Kiesin puheita Helsingin Sanomille.
- On kuitenkin ennenaikaista sanoa, heikentävätkö Kiesin kommentit Audin myyntiä. Tämä ei ole millään lailla positiivinen asia, Lahti sanoo.
Lahden mukaan mielensä pahoittaneissa on sekä naisia että miehiä.