Kuva: Riia Frost

Diili-kilpailija Sirly Ylläsjärvi avoimena kilpailun suurimmasta paineenluojasta: "Pahin pelkoni"

20.03.2022 17:15 - Riia Frost / riia.frost@bauermedia.fi

Sirly Ylläsjärvi tunnetaan muun muassa MasterChef Suomi -ohjelman kilpailijana sekä Elämäni Lappi -podcastistaan.

Voice.fi:n haastattelussa vierailivat Sirly Ylläsjärven, 34, lisäksi Diili-ohjelman kilpailijat Mikko Vehmas, 43, ja Jarno Hatakka, 46. Koosteen haastatteluista voit kuunnella alta tai Podplaysta.

Suositun Diili-kilpailuohjelman toisen kauden yksi kilpailijoista on Sirly Ylläsjärvi, joka toimii hotelliyrittäjänä yhdessä yhtiökumppaninsa Heidi Seikkulan kanssa. Yrittäjähenkinen lappilainen kertookin olleensa aina urakeskeinen, ja uskoo sen olevan hänen yksi suurista eduistaan kilpailussa.

- Olen aina ollut hyvä tekemään töitä ja aina parempi kuin muut, ihan sama onko kyseessä mansikanpoiminta, siivoaminen tai jokin muu, Ylläsjärvi toteaa.

Yrittäjä kertoo olleensa 25-vuotiaana ensimmäistä kertaa osakkaana ja perusti 27-vuotiaana nykyisen hotellinsa. Lisäksi tv-formaateissa kilpaileminen on Ylläsjärvelle jo entuudestaan tuttua, sillä hän on osallistunut kahdesti MasterChef Suomi- ja kerran Kokkisota-ohjelmaan. Ylläsjärven mukaan Diilissä kilpaileminen eroaa kuitenkin aiempiin siten, että tällä kertaa kuvaukset tehdään eri paikoissa ja usein jopa ulkona.

- Studiossa kuvaaminen on kuitenkin aina vähän erilaista kuin se, että sinua kuvataan juoksemassa pitkin kaupunkia, Ylläsjärvi kuvailee.

- Ja sanotaanko näin, että paine oli tuhat kertaa kovempi, Ylläsjärvi lisää.

Ylläsjärvi kertoo myös Diilissä olevan haastavaa, kun omaa osaamista tuodaan tehtäviin.

(kuva: Mona Salminen)

- Vaikka minut tunnetaan kokkina, niin en silti laita sitä osaamista peliin. Esimerkiksi ensimmäisessä tehtävässä olisin voinut ehdottaa tekeväni ruokaa, mikä olisi ollut varmasti minulle pahin virhe. Eli en lähtenyt puskemaan parhainta osaamistani, koska se ei ollut tavoitteeni missään vaiheessa ohjelmaa, Ylläsjärvi avaa.

Vaikka Ylläsjärvi tavoitteleekin kilpailun voittoa, yrittäjä paljastaa yhden syyn ohjelmaan lähtemiselle olleen näkyvyyden saanti hotelliyritykselleen. Hän myös lisää yrityksen maineen olevan voittamistakin suurempi paineenluoja.

- Olemme olleet pahassa pulassa koronan takia, niin olisi hirveää, jos tekisin hallaa yritykselleni. Ajatus siitä, että olisin pois töistä ja yhtiökumppanini joutuisi ottamaan täyden vastuun yrityksestä, on kauhea, ja sitten vielä nolaisin meidät. Se on pahin pelkoni, eikä välttämättä jollekin kilpailijalle häviäminen, Ylläsjärvi paljastaa.

Pandemia-aika vei melkein konkurssiin

Korona-pandemian takia monet matkailu- ja ravintolayritykset joutuivat sulkemaan ovensa hallituksen asettamien rajoitusten takia. Myös Ylläsjärven Inari-hotellin hanke sijoittajineen sai äkkijarrutuksen rajoitusten myötä, jolloin yrityksen taloudelliset haasteet vasta alkoivat.

- Pandemia veti maton altamme sekä vei mukanaan tämän kyseisen projektin rahoineen. Olimme todella pahassa pulassa taloudellisesti, emmekä saaneet mistään apua, Ylläsjärvi muistelee

- Olimme menossa konkurssiin ja ehdimme jo sanoa ääneen, ettemme tule selviämään tästä, Ylläsjärvi lisää.

Yrittäjä kertoo kuitenkin sisukkuuden ja työn raatamisen yötä päivää auttaneen pandemiasta selviytymiseen.

- Emme luovuttaneet, vaan jatkoimme ja pistimme omaa rahaa projektiimme. Ja luojan kiitos olemme nyt siinä pisteessä, että ravintolamme tekee ennätysvuoden tuloillaan. Ehkä se sitten kertoo jotain minusta täällä kilpailijana, Ylläsjärvi toteaa lopuksi.

Diili-ohjelma alkaa 31. maaliskuuta kello 20 Nelosella. Kilpailun pomona toimii tälläkin kaudella tunnettu juontaja- ja yrittäjäkonkari Jaajo Linnonmaa.

(kuva: Diili kausi 2 promo group / Mona Salminen)

Lue myös: Jenni Janakka Luokkakokous-seksikohtauksestaan Jaajo Linnonmaan kanssa: "Sanoin, että kosket mihin kosket"

Lue myös: Käytätkö jonkun toisen Netflix-tunnuksia? Luvassa voi pian olla lisämaksuja

Voice.fi ja Podplay ovat molemmat osa Bauer Mediaa.

Kilpailut

Uusimmat