Muotibloggaaja hämmästyi: Miksi kasvokuvani näkyy vaatekaupan mainoksessa?

01.10.2010 16:40 -

Olivia-lehden nettisivuilla suosittua Paras aika vuodesta -blogia kirjoittava Stella Harasek hämmästyi, kun hänelle selvisi, että vaatekaupan mainoksessa on hänen kuvansa.

Eilen illalla Harasekin blogin lukija kommentoi, oliko tämä tietoinen lappeenrantalaisen Boutique Emman mainoskampanjasta, jossa käytetään selvästi tunnistettavaa kuvaa hänestä. Kuva on ladattu Paras aika vuodesta -blogista, ja se nähdään Boutique Emman ulko- ja lehtimainoksissa.

Harasek kertoo Voicelle, että kuvan käytöstä ei todellakaan oltu keskusteltu etukäteen, eikä siihen ole myöskään kysytty lupaa.

- Aion lähettää heille laskun perään. Kuva on itse ottamani, ja kysyin jo kuvaajaystävältäni kuinka paljon mainoskuvista täytyy maksaa. Täytyy ottaa huomioon myös se, että kampanjassa käytetään kasvojani.

Hän arvelee, että kuvan luvaton ilmaantuminen liikkeen mainoskampanjaan johtuu tietämättömyydestä.

- Luulen, että mainoksen tekijä oli googlannut kuvassa näkyvää brändiä, ja minun kuvani löytyi hausta. Ihmiset eivät tiedä, että kuvien käyttäminen ilman lupaa on laitonta. Tai sitten kyse on asenteesta, eli että ei siitä jää kuitenkaan kiinni. En silti usko että he mitään pahaa tarkoittivat, Harasek kertoo.

Harasekin mukaan hän periaatteessa voisi suostua kasvokuvansa käyttöön vaatemerkin mainoskampanjassa, mikäli brändi miellyttäisi häntä ja asiasta keskusteltaisiin etukäteen.

Jokin aika sitten kerroimme, miten suomalaisen Char and the City -blogin pitäjä huomasi tekstiilifirma Gantin käyttäneen hänen ottamaansa kuvaa luvatta kampanjassaan. Juttu päättyi siihen, että Char sai rahallisen korvauksen ja anteeksipyynnön.

Stellan blogin löydät täältä (olivialehti.fi). Luvatta käytetyn mainoksen taas täältä (lehtiluukku.fi) löytyvän lehden etusivun oikeasta alareunasta.

Kilpailut

Uusimmat