Niin Instagramissa kuin Twitterissäkin on tapana käyttää aihetunnisteita eli hashtageja, joilla muutkin käyttäjävät voivat löytää samankaltaisia julkaisuja. Nyt Marie Claire-julkaisu on listannut tämän vuoden käytetyimmät aihetunnisteet.
Ykkönen ei tule monellekaan yllätyksenä. Jo viime vuoden aikana alkanut #MeToo -kampanja kampanjoi seksuaalista ahdistelua vastaan. Alkujaan kampanaja lähti liikkelle lokakuussa 2017, kun näyttelijä Alyssa Milano kertoi oman kokemuksen ja kehoitti myös muita kertomaan kohtaamastaan seksuaalisesta ahdistelusta kyseisellä aihetunnisteella.
#MeToo -hashtagia käytti tänä vuonna yli 1.5 miljoonaa käyttäjää pelkästään Instagramissa. Sen lisäksi aiheeseen liittyvä #TimesUp -aihetunniste oli seuraavaksi käytetyin . Sitä käytettiin liki 600 000 kertaa, kun taas #marchforourlives -tunnistetta hieman yli 500 000 kertaa.
#TimesUp -kampanja liitettiin vahvasti elokuva-alan työntekijöihin. Monet näyttelijät käyttivät aihetunnistetta Suomessakin, jotta he toisivat viestinsä esille, etteivät sulattaisi työympäristössään minkäänlaista seksuaalista ahdistelua.
Lue myös: Khloé Kardashianin muuttunut ulkonäkö herätti kysymyksiä – kauneusoperaatiot menivät liian pitkälle?
Lue myös: Näyttelijäkaunotar sanoutui irti #MeToo -kampanjasta Asia Argenton takia – ”Se on oksettavaa”
Lue myös: #MeToo:n johtohahmo tyynnyttelee uusinta ahdistelukohua, jossa tekijä on nainen – somessa leimahti
Lähde: Marie Claire