Kuva: Shutterstock

Uusilla soittohuijauksilla on viety kymmeniätuhansia euroja rahaa - tunnista vaaran merkit

25.04.2024 18:15 - Jasmin Mikkilä / jasmin.mikkila@bauermedia.fi

Poliisit ja pankit eivät ikinä kysy asiakkaan verkkopankkitunnuksia puhelimitse tai sähköpostitse.

Helsingin poliisilla on tällä hetkellä tutkinnassa kolme tapausta, joissa epäillyt ovat huijanneet tuhansia euroja rahaa iäkkäiltä ihmisiltä, kerrotaan Poliisin tiedotteessa. Huijaussoittojen tekijät voivat kuulostaa todella vakuuttavilta, ja samalla herättää luottamuksen puhelun vastaanottajassa. Kuitenkin on hyvä muistaa, että poliisit ja pankit eivät ikinä kysy asiakkaan verkkopankkitunnuksia.

– Jos puhelusta, tekstiviestistä tai sähköpostista herää pienikin epäilys, että jotain on vialla, puhelu on syytä lopettaa välittömästi eikä viesteihin kannata vastata. Jos on antanut tietoja itsestään yhteydenottajalle, on oltava heti yhteydessä pankkiin, sanoo rikoskomisario Kari Martikainen.

Ensimmäisessä tapauksessa noin 80-vuotias mies sai puhelun, jossa soittaja kertoi olevansa Bank Norwegianista. Soittaja kertoi, että puhelu siirrettäisiin Osuuspankkiin, ja huijauksen uhrille väitettiin, että joku on murtautunut hänen tililleen ja hakenut lainoja eri luottolaitoksilta. Soittaja vakuutti kuolettavansa lainahakemukset ja tilisiirrot, mihin hän pyysi asianomistajan verkkopankkitunnukset.

–  Miehen tililtä ehdittiin viedä 30 000 euroa, vaikka hän soitti pian puhelun jälkeen korttien sulkupalveluun, kertoo Martikainen.

Toisessa tapauksessa 70-vuotiaalle naiselle väitettiin puhelimessa, että hänen tililtään oltaisiin siirtämässä rahoja Osuuspankkiin, koska kyse oli lainan takuusta. Naiselle uskoteltiin hänen tilinsä olevan vaarassa. Soittaja kysyi naiselta hänen syntymäaikansa sekä pankkitunnuksensa, minkä myötä naiselta varastettiin 3 000 euroa.

Kolmannessa tapauksessa noin 70-vuotias mies sai monta puhelua yhden illan aikana, ja soittajat esittivät olevansa poliiseja. Asianomistaja luovutti käyttäjätunnuksensa sekä salasanansa, mutta alkoi epäillä soiton aitoutta kesken puhelun. Puhelun jälkeen hän sulki tilinsä ja korttinsa, mutta se oli liian myöhäistä. Seuraavana aamuna selvisi, että hänen tililtään oli varastettu 7 000 euroa, ja käteistä oli yritetty nostaa saman verran.

– Soittajat puhuivat hyvää suomea ja olivat muutenkin vakuuttavia, Martikainen jatkaa. 

Toimi näin, jos epäilet huijausta

Kannattaa aina poistaa epäilyttävältä vaikuttavat sähköpostiviestit, eikä koskaan kannata avata viestien linkkejä tai liitteitä. Jos vastaanotat epäilyttävän puhelun, se kannattaa lopettaa mahdollisimman pian.

Jos olet jo antanut tietojasi eteenpäin, on tärkeää ottaa heti yhteyttä poliisiin. Tämän jälkeen kannattaa tehdä rikosilmoitus joko sähköisesti tai millä tahansa poliisiasemalla. Kuitenkaan poliisille tai hätäkeskukseen soittaminen ei ole tarpeen.

Lue myös: Poliisi varoittaa: Netissä liikkuu QR-koodien avulla tehtäviä huijauksia

Lue myös: Poliisi varoittaa törkeästä kiristyksestä sosiaalisessa mediassa - ethän maksa kiristäjille rahaa

Lue myös: Poliisi teki huolestuttavan havainnon kuljettajien matkapuhelinten käytöstä

Lähde: Poliisi

Kilpailut

Uusimmat