8 ravintola-asiakkaan maneeria, joita tarjoilijat vihaavat - katso, tunnistatko itsesi

01.05.2013 17:15 - Reetta Haverinen

Ravintolatyöntekijät ovat aina palvelualttiita ja hymyileviä. Joskus kuitenkin heidänkin mielessään salamat sinkoilevat ja hampaat kiristyvät, kun sisään astelee henkilö, joka ei tapaa käyttäytyä aina niin tarjoilijaystävällisesti.  Tarjoilijat kertovat Voicelle, mitä asiakkaiden maneereja he inhoavat.

Tarjoilijoiden työtä on taata, että asiakkaiden ruokailu sujuu jouhevasti ja palvelu pelaa. On kuitenkin kohteliasta muistaa, että myös ravintolatyöntekijät ovat ihmisiä eivätkä robotteja. He tekevät työtään, jotta sinä viihtyisit mahdollisimman hyvin.

Kun välttelet näitä seuraavia yleisiä maneereita ravintolassa ollessasi, on varmaa että myös tarjoiluhenkilökunta palvelee sinua entistä alttiimmin ja innokkaammin. Et kai tahdo olla yksi niistä asiakkaista, joiden ovesta sisään astuessa tiskin takaa kuuluu tervehduksen sijaan vain syvä huokaus?

Sormien napsuttelu ja vislaus

On tarjoilijan työtä palvella asiakasta ja taata, että kaikki sujuu jouhevasti. He ovat töissä sinua varten, mutta vislaus tuntuu melko alentavalta. Se on kuin pyytäisit luoksesi pihapiirin piskiä. Katsekontakti tai käden heilautus toimivat taatusti paremmin, kuin pöydästä viheltely.

Hammastikkujen pureskelu

Jos tahdot kaivella hampaitasi, tee se siivosti. Monilla on tapana järsiä tikku moneen pieneen osaan ja levitellä siivo ympäri pöytää. Jonkun nekin on siivottava ja ei ole kovin mieltäylentävää keräillä pureskeltuja tikunpalasia pöydän ympäriltä.

Malttamattomat ja villit lapset

Eivät pelkästään työntekijöiden hermot ole koetuksella lasten raivokohtausten jälkeen, vaan myös muiden asiakkaiden. Useimmat kuitenkin tulevat ravintolaan viettämään laatuaikaa ja seurustelemaan, eivät kuuntelemaan perheyhteenottoja. Varaudu siihen, että varsinkin viikonloppuisin keittiöissä on jonoa. Varaa vaikka pientä välipalaa laukkuusi, jotta lapset malttavat ruuan saapumista. Aina ei myöskään ole itsestään selvää, että ravintolasta löytyisi leikkinurkkaus.

Ei ole myöskään tarjoilijan työtä komentaa lapsia juoksemasta pitkin ravintolan käytäviä. Hippaleikki pöytien ympärillä voi olla jopa vaarallista, sillä täyden tarjottimen ja kuumien lautasten kanssa taiteilevat tarjoilijat kompastuvat helposti nurkan takaa syöksähtävään pellavapäähän.

Jälkeenpäin valittaminen

Jos pihvin kypsyys on väärä tai annoksessa on vikaa, sano siitä tarjoilijallesi heti. Sen jälkeen kun puolet annoksesta on syöty tai kun lautanen on koluttu tyhjäksi, uutta annosta on turha valmistaa. On myös melko ristiriitaista, jos annos ei ole miellyttänyt ja se on silti syöty. Ravintolat mieluummin valmistavat uuden annoksen asiakkaalleen, kuin ottavat niskaansa haukkuja ja moitteita jälkeenpäin.

Malttamattomuus

Jonot saattavat vilkkaana lauantaipäivänä olla jopa tunnin mittaisia suosituissa ravintoloissa, joten jos ajattelit ruokailla nopeasti kannattaa suosia pikaruokalaa. Kiireaikoina myös asiakkailta vaaditaan kärsivällisyyttä. Tarjoilijat tekevät taatusti parhaansa vaikka eivät heti ehtisi korjaamaan lautasia tai tarjoamaan juomista.

Ei ole myöskään tarjoilijan vika, jos ruoka viipyy. Parilalle mahtuu tietty määrä pihvejä ja tekeviä käsiä on keittiössäkin rajoitetusti, joten vilkkaimpaan lounasaikaan jonot kasvavat taatusti.

Likaiseen pöytään istuminen

Jos näet mukavan pöydän ja se on likaisia lautasia ja laseja pullollaan, odota pöydän vieressä hetki jotta pöytä ehditään siistimään. Ravintolahenkilökunta tahtoo kuitenkin tarjota kaikille mukavan ravintolaelämyksen, eikä kukaan taatusti tahdo että se alkaa likaisen pöydän äärestä. Kun uusi porukka istuu juomalaseja, lautasia ja murusia täynnä olevaan pöytään, siirtelee likaisia astioita tieltään tai jopa luuttuaa lautasliinoilla pöydän pintaa, on se samalla loukkaavaa henkilökuntaa kohtaan. Asiakkaiden tulisi vain viihtyä ja nauttia palveltavana olemisesta, ei astua tarjoilijoiden saappaisiin.

Ison pöydän varaaminen

Ravintolassa on todella pieni määrä isoja porukkapöytiä, joilla on yleensä aina kysyntää. Yleensähän isot ryhmät varaavat pöydän valmiiksi, mutta usein kymmenen hengen porukkakin voi astua ovesta ja olla vailla istumapaikkaa. Kaikki neljän hengen pöydät saattavat olla vapaina, mutta isoissa pöydissä istuu pariskuntia romanttisesti syömässä. On varmasti inhottavaa niin tarjoilijalle kuin asiakkaillekin, jos kesken ruokailua täytyy siirtyä porukan alta toiseen paikkaan.

Paikan mollaaminen

Oletettavasti teet aina tietoisen valinnan mennessäsi ravintolaan. Tarjoilijastakin on mukavampaa palvella asiakasta, joka osoittaa, että tahtoo ruokailla juuri kyseisessä paikassa. Mennessäsi etniseen ravintolaan, muista ettet luultavasti löydä listalta kotikaljaa tai keitettyjä perunoita. Jos taas noudatat karppiruokavaliota ei italialainen ole välttämättä parhain ravintolavaihtoehto. Jos tahdot valittaa kovaan ääneen ravintolan tarjonnasta, tee se vasta poistuttuasi ulko-ovesta.

Kilpailut

Uusimmat