Kuva: Fotolia

Vältä jet lag: Lentoemännät paljastavat parhaat vinkit aikaerorasituksen torjumiseen

28.06.2016 23:15 - Emmi Moilanen

Aikaerorasituksen torjumiseen kannattaa nähdä hieman aikaa sekä vaivaa. Yllättävä keino on myös kokeilla normaalissa uni- ja päivärytmissä pysymistä.

Matkustaminen on mukavaa ja avartavaa puuhaa mutta aikaerovaihtelut voivat altistaa normaalia suuremmalle väsymykselle. Independent listasi parhaimmat vinkit jet lagin torjumiseksi, joita noudattamalla saat matkasi ensi hetkistä saakka mahdollisimman paljon irti.

Muista nesteytys

Lentäminen voi edesauttaa nestehukan syntymistä sekä saada olon tuntumaan nuutuneelta. Tällöin kehosi ei ole valmistautunut parhaalla mahdollisella tavalla sopeutumaan uuteen aikavyöhykkeeseen, jossa lomakohteesi mahdollisesti sijaitsee.

- Nesteytys on avain asemassa taistelussa aikaerorasitusta vastaan. Juo siis runsaasti vettä, lentoemäntä Heather Poole ohjeistaa.

Päiväunet

- Jos tunnet tarvitsevasi ylimääräistä unta, ota päiväunet. Muista kuitenkin, että et nuku liikaa. Kolmesta neljään tuntiin on riittävä, Poole toteaa.

Päiväunet kannattaa kuitenkin ajoittaa mukailemaan paikallista aikavyöhykettä. Tämä saa sinut sopeutumaan nopeammin lomarytmiin.

Urheile

- Tai lähde edes ulos, jolloin vältät nukahtamisen huonoon aikaan, Poole ehdottaa.

- Ollessani väsynyt urheilen, tai lähden ulos kävelylle tutkimaan uutta kaupunkia ja ympäristöä, hän jatkaa.

Ulkoilu päiväisin auringonvalossa voi helpottaa kehon siirtymistä uuden aikavyöhykkeen rytmiin.

Kiinnitä huomiota valaistukseen

Hyvän valaistuksen keskellä oleminen voi saada olosi tuntumaan virkeämmältä ja siksi onkin tarpeen lisätä huoneeseesi valoa heti heräämisen jälkeen.

- Jätä televisio auki tai verhot hieman raolleen, nämä helpottavat sängystä nousemista hieman, Poole suosittelee.

Myös kevyt kävelylenkki tunnin sisään heräämisestä auttaa kehoa sopeutumaan uuteen päivärytmiin.

Mene aiemmin nukkumaan

Jos tunnet tarpeelliseksi mennä normaalia aikaisemmin nukkumaan, kannattaa sinun tehdä se, vaikka se poikkeaisikin normaalista unirytmistäsi

- On tärkeää muistaa hyvien yöunien merkitys, jotta herätessä tunnet olosi virkistyneeksi, Poole toteaa.

Aikaerorasitusta helpottaaksesi voit myös kokeilla siirtyä hiljalleen lomakohteesi paikalliseen aikarytmiin jo muutamaa päivää ennen matkalle lähtöä.

…tai pysyttele oman aikavyöhykkeesi rytmissä

Jos ylläpidät lomakohteessa rytmiä, johon olet tottunut myös kotonasi, arkeen palaaminen voi olla helpompaa.

- Rutiineissa pysyminen saattaa tarkoittaa, että syöt kolmelta aamuyöllä, mutta tämä pitää normaalin unirytmisi yllä myös kotiin palatessasi, toteaa lentoemäntä Paula Mitchell.

Tämä saattaa kuitenkin vaatia ylimääräistä vaivannäköä valaistuksen säätämisen suhteen, jos esimerkiksi heräät aikaisin aamulla, jolloin on vielä pimeää muutaman tunnin verran.

Ole armollinen itsellesi ja muille

- Väsyneistä ihmisitä tulee herkempiä asioille, jotka eivät ehkä edes vaivaisi heitä normaalisti. Muista tämä, kun olet tekemisissä henkilön kanssa, joka on juuri matkustanut, Poole sanoo.

Lentäminen ja aikaerorasitus ovat uuvuttavia jo tavallisille matkustajille. Seuraavalla kerralla matkustaessasi lentäen onkin hyvä muistaa, millaiselle rasitukselle myös lentohenkilökunta altistuu matkustaessaan tiheästi eri aikavyöhykkeiden välillä. Matkaa tehdessä kannattaakin siis kiinnittää huomiota ystävälliseen käytökseen niin kanssamatkustajia, kuin lentohenkilökuntaakin kohtaan.

Lähde: Independent

Lue myös: Lentomatkustamisen vaikutus kuukautisiin selvitettiin: Aikaerorasitus häiritsee kuukautiskiertoa

Uusimmat