Kuva: Fotolia

Pudota painoa ilman itsesi kiduttamista - katso tehokkaat ruokailuvinkit

30.05.2017 16:45 - Reija Saarinen / reija.saarinen@bauermedia.fi

Tärkeää on syödä tarpeeksi monta ateriaa päivän aikana.

Usein ajatellaan, että painonpudottaminen on vaikeaa ja ennen kaikkea haastavaa. Todellisuudessa se vaatii hiukan suunnitelmallisuutta, mutta siltikään itseään ei tarvitse näännyttää nälkää.

Personal trainer Harry Smith kertoo Independet-sivustolla, että liikunnan ohella myös oikeanlaisella ruokavaliolla on suuri rooli. Tärkeää onkin, että syö säännöllisesti ja oikeita raaka-aineita.

Smithin ohjeiden mukaan kannattaa nauttia ravintoa seuraavalla tavalla:

- Syö 2-4 ateriaa päivässä.

- Käytä kämmentä apunasi määrien mittaamisessa. Kämmenellinen on yksi osa.

- Pidä huoli siitä, että annoksesta yksi osa on aina proteiinia, kuten lihaa, kananmunaa, kalaa tai vaikka jogurttia.

- Lisää joukkoon aina myös yksi annos hiilihydraattia, kuten pastaa, riisiä, papuja tai leipää.

- Jokaisessa annoksessa tulee olla myös yksi annos vihanneksia.

- Loppusilauksen tuo puolikas annos hyvää rasvaa, jota saa muun muassa oliiviöljystä, juustosta tai pähkinöistä.

- Aterioiden välissä kannattaa pitää huoli myös siitä, ettei nälkä pääse missään vaiheessa kasvamaan liian suureksi. Nauti siis päivän mittaan kaksi pientä välipalaa. Nopeaksi välipalaksi sopivat muun muassa erilaiset proteiinipatukat tai hedelmät.

Smithin mukaan joustavuus onkin suurin asia onnistumisen tiellä. Älä siis liioittele dieettiäsi, sillä se tie on vain hetkellistä onnistumista varten. Kun muutoksia tekee ruokavalioon pitkää aikaväliä silmällä pitäen, ovat tuloksetkin lopullisempia.

Lue myös: Jojo-laihdutus ei kannata - vakavat terveysriskit uhkana

Lähde: Independent

Suosittelemme

Uusimmat