Kuva: Shutterstock

Iskikö syysflunssa? Helli kroppa kuntoon 7 vinkin avulla

20.10.2018 16:15 - Emmi Moilanen

Riittävä nesteytys ja stressin lievittäminen nopeuttavat myös syysflunssan paranemista.

Syysflunssa talttuu usein kotikonstein ja riittävällä levolla. Oireiden ilmaantuessa tulisi muistaa olla armollinen itselleen ja antaa riittävästi aikaa paranemiselle. Kipeänä ei tulisi potea huonoa omatuntoa siitä, että päivät kuluvat sohvan pohjalla maatessa.

Bustle-sivusto kokosi yhteen vinkit, jotka jokaisen meistä tulisi flunssan kourissa muistaa.

Muista nämä, kun flunssa iskee:

1. Nuku niin paljon kuin mahdollista. Jos nukahtaminen tuntuu tukkoisen olon takia vaikealta, ota avuksi muutama tyyny, joiden avulla kohotat ylävartaloasi ylös makuuasennosta.

2. Juo runsaasti kuumaa juomaa. Esimerkiksi tee on erinomainen vaihtoehto sairasvuoteella, ja kuumat juomat lievittävät kurkkukipua ja avaavat flunssasta tukkoiset hengitystiet.

3. Rentoudu aromaterapian avulla. Bustlen artikkelissa todetaan, että aromaterapiaan käytetyt tuoksut puhdistavat huoneilmaa bakteereista. Esimerkiksi eukalyptus, laventeli, piparminttu, neilikka ja timjamit ovat hyvä valinta flunssaiselle.

4. Ota höyryävän kuuma suihku tai kylpy.

5. Helli kipeää kurkkua hunajan ja sitruunan avulla. Hunaja sisältää antibakteerisia ainesosia ja lievittää kurkun karheutta. Sitruuna puolestaan sisältää runsaasti c-vitamiinia.

6. Hemmottele itseäsi kääriytymällä lämpimästi sohvan nurkkaan ja jos olo antaa periksi, valitse suosikkielokuvasi tai hyvänmielen televisiosarja katseltavaksi maratonina.

7. Muista juoda myös riittävästi vettä. Nesteytys on tärkeä osa päivittäisiä rutiineja, mutta riittävän veden saannin tärkeys korostuu erityisesti kipeänä ollessa.

Lue myös: Haluatko välttää flunssaa? Lakanoiden pesukerroilla on väliä

Lue myös: Istumapaikalla on väliä - tutkimus selvitti, kuinka vältät flunssan lentokoneessa

Lähde: Bustle

Suosittelemme

Kilpailut

Uusimmat