Kuva: Shutterstock

Treenaaja tiesitkö? Kehon antamat hälytysmerkit, joita ei koskaan tulisi ohittaa liikunnan aikana

07.01.2019 18:45 - Emmi Moilanen

Rankankin treenin aikana olisi hyvä pystyä puhumaan hengästymisestä huolimatta.

Säännöllinen liikunta hellii kehon hyvinvointia ja kohottaa useiden kohdalla myös mielialaa. Osalle sopii kevyt arki- ja hyötyliikunta, kun taas osa meistä kaipaa rankkaa treeniä esimerkiksi kuntosalilla.

Erityisesti rankan urheilusuorituksen aikana on hyvin tärkeää kuunnella omaa kehoaan ja sen antamia merkkejä siitä, missä vaiheessa treeni käy liian kuormittavaksi. Bustle-sivusto kokosi yhteen hälytysmerkit, joita urheilevan ihmisen ei koskaan tulisi jättää huomiotta.

Et pysty enää puhumaan treenatessasi

Treeni on todennäköisesti käynyt liian rankaksi kehollesi, jos huomaat, ettet enää pysty puhumaan treenin aikana lainkaan. Bustlen artikkelissa huomautetaan tämän olevan usein merkki siitä, että on aika laskea treenin intensiteettiä loukkaantumisten välttämiseksi.

Rintaasi sattuu

Rintakipu treenin aikana tai heti sen jälkeen voi olla merkki jostain vakavammasta terveysongelmasta. Esimerkiksi sydänkohtaus, astma tai lihasvenähdys voivat oireilla muun muassa rintakivulla.

Hengästyt normaalia herkemmin

Hengästyminen on treenin aikana normaalia. Jos kuitenkin huomaat, että hengästyt normaalia herkemmin ja sellaisista asioista, jotka ovat aiemmin sujuneet sinulta vaivattomasti, on hyvä kiinnittää huomiota siihen, mistä tämä voisi johtua. Bustlen artikkelissa listataan, että normaalia nopeampi hengästyminen voi kieliä esimerkiksi korkeasta verenpaineesta.

Huimaus

Treenin jälkeinen huimaus on usein merkki siitä, että et ole juonut riittävästi vettä urheilusuorituksen aikana ja kärsit nestehukasta. Oire on tärkeä muistutus siitä, että nestettä tulisi muistaa hörppiä myös treenin aikana, eikä vasta sen jälkeen.

Niveliisi sattuu treenin aikana

Treenin aikainen nivelkipu voi tarkoittaa esimerkiksi lievää urheiluvammaa. Jos kipu ei hellitä levolla, on hyvä vierailla lääkärin vastaanotolla selvittämässä, onko vika itse nivelessä vai esimerkiksi jänteissä, nivelsiteissä tai lihaksessa.

Lue myös: Älä skippaa liikuntaa kylmän sään vuoksi - pakkastreeni uskottua tehokkaampaa

Lue myös: Miten saada uusia ystäviä kuntosalilta? Asiantuntija vinkkaa

Lue myös: Kuntosalit ovat kaikkea muuta kuin puhtaita - vinkit, joilla vältyt vaarallisiltakin bakteereilta

Lähde: Bustle

Suosittelemme

Kilpailut

Uusimmat