Kuva: Shutterstock

Asiantuntija listaa: 3 parasta evästä, joita syödä ennen lenkkiä

07.07.2019 08:15 - Karoliina Kotala

Jotta treeni kulkisi hyvin, kannattaa eväät olla kohdallaan.

Jokainen ihminen on erilainen, joten yhtä oikeaa sääntöä esimerkiksi parhaasta ajankohdasta aterioida ennen lenkkiä ei ole olemassa. Kannattaakin kokeilemalla testata, kuinka oma ruoansulatus toimii ja milloin on hyvä ajankohta evästää ennen lenkkiä. Asiantuntijat suosittelevat kuitenkin lenkkievään nauttimista noin 1/2 - kolme tuntia ennen lenkkiä.

Enne lenkkiä kehoon kannattaa tankata hiilihydraatteja, joista keho saa nopeasti energiaa lenkille. Se, mikä määrä hiilihydraatteja on optimaalinen riippuu juoksijan koosta, sukupuolesta ja juoksukunnosta, mutta hyvä määrä on 25 gramman ja 50 gramman välillä.

Mitä sitten kannattaa nauttia?

Maitotuotteet ja runsaskuituiset eväät eivät ole parhaita vaihtoehtoja ennen lenkkiä. Kannattaa myös välttää keinotekoisia makeutusaineita sisältäviä eväitä, sillä ne voivat aiheuttaa huonoa oloa. Sen sijaan mainio vaihtoehto on veteen tehty kaurapuuro. Toinen erinomainen eväs on bataatti, jonka voi vaikka kypsyttää uunissa ja nauttia muiden kasvisten kera. Myös banaani ja maapähkinävoi ovat toimiva yhdistelmä ennen lenkkiä.

Lähde: Women's Health Magazine 

Lue myös: Alastomia treenisessioita ja seksiä - personal trainerit paljastavat oudoimmat asiakaskokemukset

Suosittelemme

Kilpailut

Uusimmat