Aloita hölkkääminen jo tänään - katso 10 vinkkiä

22.08.2013 08:15 - Reija Saarinen

Hölkkä on erittäin tehokas liikuntamuoto, jota voi harrastaa lähes kuka vaan. 

Hölkkä auttaa vähentämään painoa, vahvistaa lihaksia ja luita sekä antaa hyvän olon. Lisäksi se sopii kenelle vain. Tässä 10 hyvää vinkkiä lenkkipolulle. 

1. Osta hyvät juoksuhousut

On tärkeää, että olo on hölkätessä mukava. Tästä syystä kannattaa panostaa laadukkaisiin vaatteisiin, jotka tuntuvat hyvältä päällä ja antavat samalla ihon hengittää. On tärkeää valita sellaista materiaalia, jolla on hyvä ilmanvaihto. 

2. Katso mitä syöt ennen lenkkiä

Kannattaa pitää huoli siitä, että hölkän jälkeen tai vaihtoehtoisesti vähintään kaksi tuntia ennen lenkkiä. Tämä siitä syystä, että ruoansulattamiseen menee runsaasti energiaa. Keho ei selviä sekä ruoansulatuksesta, että lenkistä yhtä aikaa. 

3. Tarkkaile hengitystä

Pidä huoli, että hengität systemaattisesti ja rytmikkäästi. Hengitystekniikka on yksi tärkeimmistä asioista. Kiinnitä siis siihen huomiota lenkin aikana. 

4. Juo riittävästi

Kannattaa huolehtia siitä, että keho on hyvin nesteytetty ennen lenkkiä. Tästä syystä kannattaakin nautiskella vettä useaan otteeseen päivän mittaan. Pari lasillista vettä ennen lenkkiä on joka tapauksessa hyvä ottaa tavaksi. Tämä auttaa vähentämään kramppeja. 

5. Älä kilpaile

Kilpailu muiden kanssa ei lenkkipolulla kannata. Tärkeintä on mennä omaa tahtia. Jokaisella on erilainen kunto sekä erilaiset tavoitteet. Vertaaminen muihin ei siis kannata. 

6. Panosta kenkiin

Hyvät lenkkikengät ovat kaiken a ja o. Ne tekevät lenkistä mukavan ja samalla estävät kramppeja sekä vammoja. 

7. Hölkkää usein

Kannattaa ottaa lenkkeily osaksi rutiineja. Kannattaa suunnata lenkkipolulle niin usein kuin mahdollista.

8. Kuuntele musiikkia

Musiikki auttaa nostamaan tunnelmaa ja saa sinut treenaamaan kovempaa. 

9. Seuraa rutiineja

Yritä seurata rutiineja. On hyvä asettaa lenkki samaan aikaan joka päivä. Tämä auttaa kehoa valmistautumaan suoritukseen joka päivä. 

10. Liiku seurassa

On hyvä hankkia lenkkikaveri. Tämä motivoi liikkumaan enemmän kuin yksin hölkkääminen. Lenkillä on myös mahdollisuus vaihtaa kuulumisia kunnon kohotuksen aikana. 

Lähde: Style Craze

Uusimmat