Karppaatko liikaa? Viisi kehon tärkeää merkkiä hiilarivajeesta

25.05.2014 11:15 - Eeva Rajala

Monet ovat vauhkoja, kun kyseeseen tulevat hiilihydraatit. Vaikka huonojen hiilihydraattien saantia tulisikin rajoittaa, hyvät hiilihydraatit ovat tarpeellisia kehon optimaaliselle toiminnalle.

Hiilihydraatit ovat oleellinen osa tasapainoista ruokavaliota, varsinkin siinä tapauksessa, jos haluat jaksaa fyysisesti kunnolla. Muista, etteivät kaikki hiilihydraatit ole samalla viivalla. Hiilarit kannattaa tankata täysijyvätuotteista ja kasviksista, ei sokerisista muroista tai vaaleasta spagetista.

Mistä tiedät, että kehosi kaipaa hiilihydraatteja? Huffington Post listasi viisi asiaa, joita kannattaa omassa kehossa tarkkailla.

1. Kärsit pahanhajuisesta hengityksestä

Hiilihydraatteja karttavien hengitys saattaa haista pahalle, ja syynä ovat ketoaineet. Ketoosi on tila, joka on seurausta ravinnon alhaisesta hiilihydraattien määrästä. Ketoaineita muodostuu, kun hiilihydraatteja on niukasti saatavilla. Ketoaineet vapautuvat usein hengityksen kautta. Hampaiden harjaaminen, suuveden käyttö tai hammaslangan käyttö eivät välttämättä vie pahanhajuista hengitystä pois.

2. Kehosi ei jaksa treenata

Kun fyysisesti aktiiviset ihmiset eivät saa tarpeeksi hiilihydraatteja, keho turvautuu lihasta rakentaviin proteiineihin. Hiilihydraatteja kutsutaankin joskus proteiininsäästäjiksi. Kehon täydentäminen hiilihydraateilla kovan treenin jälkeen auttaa palautumisessa ja auttaa sinua jaksamaan treeneissä taas huomenna.

3. Tunnet olosi sekavaksi sumussa kävelijäksi

Kehon lisäksi aivosi luottavat hiilihydraatteihin, jotka rikotaan glukoosiksi ja energiaksi. Kun aivot eivät saa tarpeeksi glukoosia, ne eivät toimi optimaalisesti. Vuonna 2008 tehdyn amerikkalaistutkimuksen mukaan vähähiilihydraattisella ruokavaliolla olleet naiset onnistuivat muistitestissä huonommin kuin naiset, jotka olivat tasapainotetulla ja vähäkalorisella ruokavaliolla. Kun naiset alkoivat taas syömään enemmän hiilihydraatteja, muisti tuli paremmaksi.

4. Olet äkäinen

Vähähiilihydraattisella ruokavaliolla olevien kerrotaan olevan helpommin ärtyneempiä, stressaavampia ja väsyneempiä, vaikka ruokavalio toimisikin painonpudotuksessa. Yksi syy tähän voi olla se, että hiilihydraatit ovat välttämättömiä serotoniini-hormonin tuottamiseen. Serotoniini on niin sanottu mielialahormoni. Eli vaikka ihminen laihtuisi, se ei välttämättä nosta ihmisen mielialaa, sillä hiilihydraatit eivät ole auttamassa serotoniinin tuotantoa.

5. Vatsasi toimii epäsäännöllisesti

Suolistosi saattaa mennä sekaisin, sillä hiilihydraatteja karttavat saavat myös vähemmän kuituja. Mikäli ei halua syödä täysjyvätuotteita, kannattaa syödä korkeakuituisia kasviksia.

Lähde: Huffington Post

Suosittelemme

Kilpailut

Uusimmat