Onko "hyvissä" ja "huonoissa" hiilihydraateissa todella eroa? Tutkimus selvitti

18.12.2014 21:45 - Heli Thoren

Kannattaako suosia ruisleipää vai voiko huoletta pistellä poskeensa patonkia?

Moni ravintotieteilija kannustaa syömään niin kutsuttuja hyviä hiilihydraatteja. Valkoista vehnää on yleisesti pidetty epäterveellisenä ja esimerkiksi ruisleivän syömistä suositeltu. Tuoreessa hiilihydraattitutkimuksessa kartoitettiin hiilihydraattien laatua ja sitä, onko merkitystä sillä, millaisia hiilihydraatteja syö.

Tutkimusryhmään osallistui 163 osallistujaa, jotka noudattivat neljää erilaista ruokavaliota ja söivät erityyppisiä hiilihydraatteja. Osa söi "huonoja hiilihydraatteja" ja osa "hyviä hiilihydraatteja". Tutkijat yllättyivät, miten vähän hiilihydraattien laadulla oli merkitystä ihmisen voinnille ylipäätään.

Myös diabeetikoille suositellaan hyviä hiilihydraatteja, esimerkiksi moniviljatuotteita niiden alhaisen glykeemisen indeksin vuoksi. Tutkijoiden mukaan se voi joskus olla jopa epäterveellinen tapa syödä, koska ruokavalio saattaa voimistaa herkkyyttä insuliinille.

Tutkijat muistuttivat, että vaikka selkeitä eroja erilaisten hiilihydraattien välillä ei tutkimuksessa havaittukaan, tutkimus ei pysty näyttämään pitkäaikaisia tuloksia.


Lähde: Newser.com

Suosittelemme

Kilpailut

Uusimmat