Kuva: Fotolia

Eivätkö tunnit työpaikalla tunnu riittävän? Katso, missä voi olla syy

02.12.2015 22:45 - Senja Rapila

Toisinaan aikaansaamattomuus voi johtua siitä, että pyrit tekemään liian montaa projektia samaan aikaan.

Jos olet immuuni työympäristön häiriöille ja hauskoille Youtube-videoille, ei sinulla ole mitään huolta. Jos kuitenkin kamppailet työntekosi kanssa ja sinusta tuntuu, ettet saa asioita tehtyä ajallaan, suosittelemme kurkistamaan päivittäisiin toimintatapoihisi.

1. Keskittyminen liian moneen asiaan

Jos ajattelet että monen asian samaan aikaan hoitaminen parantaisi tuloksiasi, voit olla väärässä. Useimmiten liian monen projektin hallinta kuihduttaa sinun tuotteliaisuuttasi. Aivomme pystyvät keskittymään vain yhden asian ajatteluun kerrallaan, ellei kyse ole päivittäisistä fyysisistä toimistamme kuten kävelystä ja puhumisesta.

Monen asian tekeminen samanaikaisesti voi vähentää tuotteliaisuutta jopa 40 prosenttia.

2. Prioriteettisi eivät ole kunnossa

Kaikki asiat kannattaa priorisoida eli laittaa tärkeysjärjestykseen - varsinkin, kun niitä ei pysty tekemään samanaikaisesti. 

Jos huomaat päivittäisissä rutiineissasi asioita, jotka voisi jättää seuraavalle päivälle tai myöhemmälle, kannattaa ne priorisoida myöhempää varten. Jos työpöytäsi ei tarvitse päivittäistä siivousta, siivoa se mielummin joka toinen päivä.

Jos et osaa laittaa asioita tärkeysjärjestykseen, voit tukahduttaa itsesi pitämällä itseäsi jatkuvasti valmiustilassa ja tekemällä "liikaa" asioita yhtenä päivänä.

3. Asioiden lykkääminen

Jos lykkäät aina asioiden tekemistä, kannattaa miettiä mikä aiheuttaa tämän reaktion sinussa. Jos vaivanasi on vain satunnainen asioiden lykkääminen, paranna keskittymiskykyäsi ja siirrä kaikki mielenkiintoiset asiat pois läheltäsi työnteon ajaksi. Näin mielesi ei pääse vaeltamaan ja saat tehtyä työt ajallaan. 

Jos välttelet työntekoa jatkuvasti, kannattaa miettiä työpaikan tai alan vaihtamista.

4. Häiriötekijät

Jos työpaikallasi ja työpisteelläsi käydään avointa keskustelua päivän aikana, voi keskustelu vaikuttaa oman työn laatuusi. Työpaikalla suurimmaksi häiriötekijäksi on kuitenkin arvioitu työsähköpostit. 

Jos kollegasi pyytää sinua kesken päivän juttelemaan kanssaan, opettele kieltäytymään kohteliaasti, jos sinulla on työt kesken tai olet aikataulusta jäljessä. Jos sähköpostien lukeminen tuntuu olevan suurin ongelmasi, opettele tarkistamaan sähköpostisi vain muutaman kerran työpäivän aikana.

5. Et ole järjestelmällinen

Jos et ole sellainen persoona, joka pystyisi aloittamaan projektin tyhjästä mihin kellonaikaan tahansa, kannattaa harkita aikatauluttamista. Kun pidät työsi järjestelmällisesti aikataulussa ja teet itsellesi päivärytmit, voit tehdä itsestäsi huomattavasti tuotteliaamman.

Mieti siis mihin aikaan päivästä olet parhaimmillasi. Laita kaikki ajatusta vaativat työt siihen kellonaikaan, jolloin tunnet itsesi kaikista tuotteliaimmaksi.

Lue myös: 8 myyttiä kutsumusammatista murrettu: "Työ ei ole aina helppoa"

Lähde: Career Addict

Kilpailut

Uusimmat