Kuva: Fotolia

Suomalaisasiantuntija kertoo parhaimmat keinot rentoutua - panosta perusasioihin

19.12.2015 08:15 - Tiina Svensk

Meditaatiotila -sivuston perustaja Emma Sandström kertoo Voicelle, kuinka rentoutumisen voi ottaa osaksi jokaista päivää.

Meditaatiotilan ohjattujen meditaatioiden pitäjä Emma Sandström, 28, sai aikoinaan mittavia hyötyjä säännöllisen meditaation aloittamista:

- Meditaatio oli minulle pelastus vuosia sitten, kun kamppailin voimakkaan stressin ja pitkään jatkuneen unettomuuden kanssa. Opiskelin kauppatieteitä ja työskentelin rekrytoijana henkilöstöpalvelualalla.

- Samanaikaisesti pidin huolta muutaman vuoden ikäisestä lapsestani. Melko haastava yhtälö sai aikaan sen, että yöunet usein jäivät muutaman tunnin mittaisiksi ja olin jatkuvasti hyvin stressaantunut, Sandström summaa oman taustansa ennen meditaatio-ohjauksen aloittamista.

Mitä on luonnollinen rentoutuminen?

Keinoja rentoutua on kuitenkin monia ja tärkeintä on löytää itselleen toimivin rentoutumisen muoto. Niin meditaatiossa kuin rentoutumisessa Sandström muistuttaa säännöllisyyden tärkeydestä. Parhaimpia rentoutumisen muotoja hänen mukaansa on monia. Meditoinnin ja joogan lisäksi apua voi löytyä esimerkiksi ruokavaliosta:

- Jos syömme jatkuvasti epäterveellistä ruokaa, niin keho on ärsyyntyneessä tilassa eikä palautuminen tapahdu, niin kuin sen pitäisi, Sandström kertoo ja neuvoo välttämään sokeria ja prosessoituja tuotteita.

Sandström muistuttaa myös, että luonnollinen rentoutuminen koostuu perusasioista:

- Luonnollinen rentoutuminen tulee siitä, että vietämme aikaa ulkona, syömme terveellisesti, nukumme riittävästi ja harrastamme liikuntaa. Todella peruskamaa, mutta ei rentoutumiseen ihmekikkoja tarvita, Sandström hymähtää.

Suomalaisten yleisin ongelma

Sandströmin mukaan suuri osa suomalaisista kärsii univajeesta. Yleisesti aikuinen ihminen tarvitsee ainakin seitsemän tuntia unta:

- Uskon vahvasti, että moni ongelma ratkeaisi jos ihmiset nukkuisivat enemmän.

Hyvät yöunet nukkuneena heräät jo heti aamusta paljon rentoutuneempana ja virkeämpänä. Unenlaatuun taas voi vaikuttaa meditaation lisäksi esimerkiksi ruokavaliolla ja elämäntapavalinnoilla

Arvostele artikkeli

Uusimmat