Kuva: Fotolia

Takaa itsellesi paremmat yöunet - 11 aktiviteettia, jotka valita puhelimen selailun sijaan

19.02.2016 17:15 - Tiina Svensk

Ruutujen tuijottaminen ennen nukkumaan menoa on paha tapa, joka valvottaa usein turhan myöhään.

Tietokoneiden ja älypuhelimien ruutujen valo häiritsee unirytmiämme enemmän kuin uskommekaan: valo vaikuttaa melatoniinin muodostumiseen kehossamme ja vaikeuttaa siten nukahtamista.

Onneksi eri sovellusten ja sosiaalisen median selailusta voi oppia pois. Valitse Huffington Postin listaamista eri aktiviteeteista uusia vaihtoehtoja iltoihisi, ja huomaat varmasti nukkuvasi pian paljon paremmin:

1. Lue kirjaa: Iltaisin on hyvä rentoutua ja antaa mielenkin levätä päivän jälkeen. Netflixin tuijottaminen tuntikausien ajan kannattaa kuitenkin unohtaa. Rentoudu ja rauhoitu sen sijaan hyvän kirjan kanssa, niin unikin tulee varmasti paljon nopeammin.

2. Soita äidillesi: Vaikka puhelinsoitto vaatiikin itse puhelimen käyttöä, tämä ohje on poikkeus. Tutkimusten mukaan rakkaille ihmisille - kuten äidillesi - puhuminen vähentää stressiä ja rentouttaa sinua ennen yöunia.

3. Ota lämmin kylpy tai suihku: Lämmin kylpy nostaa kehosi lämpötilaa hitaasti hieman normaalia ylemmäs. Kylvyn tai suihkun jälkeen kehosi lämpötila kuitenkin laskee hitaasti juuri sopivaksi, jotta olosi on uninen viimeisinä valveilla olo tunteinasi.

4. Meditoi: Hengitä sisään ja hengitä ulos. Rentoudu ja päästä irti päivän tapahtumista meditaation avulla. Kun mieli on seesteinen, kehonkin on helpompi rauhoittua yöunille.

5. Harrasta seksiä: Sängyn täytyisi olla omistettu vain kahdelle asialle - nukkumiselle ja seksille. Seksin harrastaminen sopiikin hyvin iltarutiineihin, sillä se vapauttaa todistetusti oksitosiinia, mikä lisää mielihyvän tunnetta. Samalla kortisolitasosi laskevat, mikä minimoi stressin tunteesi.

6. Kirjoita päiväkirjaa: Oletko liian huolestunut nukahtaaksesi? Kirjoita huolesi ylös päiväkirjaan, niin et pyörittele stressaavia ajatuksia mielessäsi.

7. Juo teetä: Nauti jotain lämmintä ja rauhoittavaa ennen kuin hiivit peiton alle yöunillesi. Rauhoittavat yrtit ja kamomillatee auttavat kehoasi rentoutumaan unia varten.

8. Tee käsitöitä: Käsitöiden tekeminen tai esimerkiksi värityskirjan värittäminen purkaa jännitystä ja stressiä, mistä palautuminen on oleellista hyvien yöunien takaamiseksi. Tartu siis puhelimesi sijaan neulontapuikkoihin tai värikyniin.

9. Kuuntele musiikkia: Valitse illalla kuuntelemasi musiikki tarkasti. Biisit, jotka käynnistävät päiväsi ja pumppaavat sinut täyteen energiaa kannattaa unohtaa. Sen sijaan kuuntele rauhoittavia säveliä ja fiilistele biisejä, jotka saavat sinut hyvälle mielelle.

10. Kokeile joogaa: Kokeile joogan rauhoittavia hengitysharjoituksia ja asentoja, jotka rentouttavat sekä kehon että mielen. Muutamakin venytys matolla ennen nukkumaanmenoa auttaa varmasti.

11. Kuvittele: Sen sijaan, että selailisit Instagramin upeita rantakuvia kuvittele olevasi rannalla. Mielikuvaharjoitukset ja rentouttavat mielenmaisemat auttavat sinua tutkitusti nukahtamaan nopeammin.

Lue myös: Sylikkäin nukkuminen kannattaa - katso miksi

Lähde: Huffington Post

Suosittelemme

Kilpailut

Uusimmat