Kuva: Fotolia

Hiipuuko keskittymisesi kotona? Nappaa parhaat vinkit etätöihin

03.03.2020 10:15 - Ella Haura / ella.haura@bauermedia.fi

Läppäri sänkyyn, ajatusten poukkoilu ja monta tuntia putkeen ruudun ääressä ovat asioita, joita moni kohtaa kotitoimistolla.

Yhä useampi työpaikka sallii henkilöstölleen työskentelyn etänä. Töiden tekeminen kotona on monelle mieluisa vaihtoehto, sillä toimistolle matkustamiseen ei tarvitse käyttää aikaa, ja työt hoituvat kätevästi kotisohvalta käsin. Työhön uppoutuminen voi olla kuitenkin haastavaa, kun oma koti on yleensä pyhitetty rentoutumiselle. Ärsykkeitä löytyy kotona pleikkarin pelaamisesta siivoamiseen.

Self-sivusto julkaisi listan vinkeistä etätyöskentelyyn, joista kokosimme yhteen viisi suosikkia.

1. Älä ryhdy töihin välittömästi herättyäsi

Kun lähdet työpaikalle, heräämisen ja töiden aloittamisen välille syntyy automaattisesti aikaa. Kotona läppärin voi ottaa vaikka sänkyyn ja työntekoon sukeltaa heti. Moni etätöiden tekijä aloittaa päivänsä tällä tavalla, vaikka se syö keskittymistä.

Heräämiselle tulisi varata reilusti aikaa, jotta työteliäisyys säilyy pidemmälle päivää. Töiden aloittaminen ilman aamurutiineja saattaa luoda tunteen siitä, että elämä pyörii ainoastaan työn ympärillä. Aamu kannattaa aloittaa hyvällä aamiaisella, ja sen lisäksi voi lukea kirjaa, meditoida tai käydä lenkillä. 

2. Järjestä itsellesi erillinen työpiste

Kotona on helppo työskennellä peiton alla nojatuolissa, eikä asento ole silloin optimaalisin keskittymiseen. Pidemmän päälle löhöily aiheuttaa niskajumeja ja noidannuolta. Työskentele aina pöydän ääressä, erillisessä huoneessa jos mahdollista. Töihin on helpompi orientoitua, kun työskentely tapahtuu siihen tarkoitetussa tilassa. Myös paikan vaihtelu kannattaa. Työt saattavat sujua välillä jouhevammin kahvilassa tai kirjastossa.

3. Aseta muistutuksia taukojen pitämiseen

Tämä vinkki on yksinkertaisuudessaan helpoin laiminlyödä, sillä työn imussa tauon ottaminen saattaa unohtua. Jatkuva työskentely kostautuu, kun aivot alkavat väsyä jatkuvaan puurtamiseen. Työpaikalla taukoja syntyy luonnollisesti lounaalla ja työkavereihin törmätessä.

Kun hälytys taukoilusta pirisee, tottele ja nouse hetkeksi työpisteeltäsi. Kiität itseäsi myöhemmin, sillä säännöllisellä taukojen pitämisellä voi olla suuri vaikutus keskittymiskykyysi.

4. Tehtävälistan tekeminen ja päivän suunnittelu

Toisinaan eniten haastetta työskentelyssä tuottaa sen aloittaminen. Jumiutuminen voi iskeä myös keskellä päivää, mihin voi auttaa perinteisen tehtävälistan rustaaminen. Ilman suunnittelua työnteko voi tuntua päättömältä tai töiden paljous ahdistaa. Tunne siitä, että tehtävä on suoritettu, tuottaa aivoissa mielihyvää ja motivoi samalla aloittamaan seuraavaa.

Toisille kotona työskentely sopii paremmin kuin toisille, ja keskittyminen osoittautuu jopa helpommaksi. Tärkeintä on kokeilla erilaisia työskentelyn tapoja, ja pitää etäily mielenkiintoisena.

Lue myös: Katkeileeko keskittymisesi? Helpot, keskittymiskykyä parantavat niksit tehostavat myös työntekoa

Lue myös: Karista stressi ja keskittymisvaikeudet joogalla: Jo 6 yksinkertaista liikettä riittää

Lue myös: Kärsitkö keskittymisvaikeuksista? Voi paljastaa yllättävän paljon terveydestäsi

Lähde: SELF

Kilpailut

Uusimmat