Kuva: Shutterstock

Katkeileeko keskittymisesi? Helpot, keskittymiskykyä parantavat niksit tehostavat myös työntekoa

06.08.2019 18:15 - Emmi Moilanen

Useat elämän eri osa-alueet voivat vaikuttaa siihen, kuinka hyvin pystymme keskittymään.

Uutisoimme aiemmin siitä, mitä kaikkea keskittymisvaikeudet voivat paljastaa terveydestäsi. Pääset lukemaan artikkelin tästä.

Nyt Bustle-sivusto on koonnut yhdessä asiantuntijoiden kanssa kokoon listan, jonka vinkkien avulla voit kokeilla parantaa keskittymiskykyäsi ja saada harhailevat ajatukset kuriin.

11 vinkkiä keskittymiskyvyn parantamiseksi:

1. Ryhdy laittamaan merkille, millaisissa tilanteissa keskittymisesi yleensä katkeaa.

2. Vaikka yrittäisit käyttää aikasi mahdollisimman tehokkaasti, lopeta ”multitasking,” eli usean asian tekeminen yhtä aikaa.

3. Huolehdi siitä, että saat riittävästi unta öisin.

4. Kiinnitä huomiota myös muihin elämäntapoihisi; saatko ruokavaliostasi riittävästi tarvittavia vitamiineja ja hivenaineita, tai saako runsas kahvin kulutus mielesi levottomaksi?

5. Pohdi, millä tavalla voisit tehdä keskittymistä vaativasta askareesta mielenkiintoisemman. Joskus myös itsensä palkitseminen jälkikäteen voi kannustaa parempaan suoritukseen.

6. Ota päivittäin pieni hetki itsellesi ja rauhoittumiseen; meditoi esimerkiksi kymmenen minuutin ajan.

7. Jos mahdollista, siivoa tai järjestele uudelleen työympäristösi niin, että esille ei jää ylimääräisiä häiriötekijöitä.

8. Tee tietoisuusharjoituksia

Psykologi Paola Bailey ja neurotieteen professori William R. Klemm molemmat toteavat, että keskittymiskykyä voi harjoittaa päivän mittaan useita kertoja. Aloita sillä, että suuntaat katseesi ja koko huomiokykysi johonkin tiettyyn asiaan tai esineeseen.

- Keskity valitsemaasi kohteeseen minuutin tai kolmenkymmenen sekunnin ajan, sitten siirry toiseen kohteeseen, Bailey vinkkaa.

- Vaihtele kohteita, mutta pakota itsesi keskittymään niihin, hän jatkaa.

9. Kokeile joogaa. Pääset lukemaan tästä myös joogan stressiä lievittävistä vaikutuksista.

10. Hiljennä älylaitteet tai laita kännykkä lentokonetilaan, kun sinun todella tarvitsee keskittyä intensiivisesti hetken aikaa.

11. Muista, että kaikki eivät voi keskittyä työhönsä täydellisessä hiljaisuudessa.

- Joidenkin kohdalla esimerkiksi kahvilan pieni taustahäly toimii työskentelyyn erinomaisesti, Bailey toteaa.

Lue myös: Kärsitkö keskittymisvaikeuksista? Voi paljastaa yllättävän paljon terveydestäsi

Lue myös: Nainen lopetti treenaamisen 30 päiväksi - kertoo nyt hälyttävistä muutoksista kehossaan

Lue myös: Mies avautuu perhe-elämästään netissä - "En jaksa vaimoani"

Lähde: Bustle

Suosittelemme

Kilpailut

Uusimmat