Kuva: AOP / Ari Lahti

Henri Alén lahjoitti yli 2000 ruoka-annosta vähävaraisille - "Suomalaiset kaipaavat elämyksiä"

14.06.2021 17:45 - Lauri Kujanpää / lauri.kujanpaa@bauermedia.fi

- Jos sosiaalisen median välityksellä teet mitään yhteenvetoja, niin siellä aina tulee jotain sanomista. On sääli, että jotkut eivät pysty katsomaan asioita ilman, että on poliittisia laseja. Ravintolassa kaikki ovat tasa-arvoisia eikä siellä ole taustoilla tai poliittisilla näkemyksillä mitään väliä, Alén sanoo Sadun Sunnuntaivieras -ohjelmassa.

Kokki ja ravintolayrittäjä Henri Alén, 43, on toiminut ravintola-alla jo pitkään. Mies kertoo Sadun Sunnuntaivieras -ohjelman haastattelussa juontaja Satu Kotoselle, että ammatti pysyy aina mukana ja se monesti huomataan.

- Ravintola-alalla kokki kokin tuntee. Muistan joskus, kun menin oluelle johonkin uuteen baariin ennen julkisuutta ja baarimikko kysyi, että oletko kokki. Kysyin, että mistä hän niin ajatteli, niin hän vastasi, että näytät ihan kokilta, Alén nauraa.

Koronavuosi on kurittanut ravintola-alaa huimasti. Alén näkee pandemiassa varsinkin yhden asian.

- Tämä on osoittanut sen, missä arvossa suomalaiset alat ovat, ja meidän pitää tehdä työtä sen eteen, että meidän ammattejamme arvostetaan enemmän. Suomalaiset kaipaavat kulttuuria, ravintoloita ja elämyksiä, se on fakta.

Alén valmisti yhteistyökumppaneineen kevään ravintolasulun aikana 2070 ravintola-annosta vähävaraisille. Asia aiheutti kovaa keskustelua sosiaalisessa mediassa ja siihen vedettiin mukaan poliittisiakin näkemyksiä.

- Jos sosiaalisen median välityksellä teet mitään yhteenvetoja, niin siellä aina tulee jotain sanomista. On sääli, että jotkut eivät pysty katsomaan asioita ilman, että on poliittisia laseja. Ravintolassa kaikki ovat tasa-arvoisia eikä siellä ole taustoilla tai poliittisilla näkemyksillä mitään väliä, Alén sanoo.

Digitaalisen ulkomainonnan edelläkävijä Clear Channel haluaa palauttaa ravintolat takaisin toimintaan ja tuoda alalle näkyvyyttä kaupunkikuvassa. #syöulkona-kampanja auttaa toimialaa, joka eittämättä on ollut yksi koronapandemian suurimpia kärsijöitä.

Myös kaupallisen radion markkinajohtaja Bauer Media sekä ravintolamediat City.fi ja TableOnline lähtivät tukemaan #syöulkona-kampanjaa. Kampanjan ulkomainonnan sponsoriksi lähti mukaan Lähitaksi. Kaikille viidelle toimijalle on tärkeää olla tukemassa elinvoimasta kaupunkikulttuuria, jossa ravintola-alalla on merkittävä rooli

Henri Alén kertoo olevansa onnellinen, että ravintolat saavat markkinointiapua.

- Ravintoloilla on jo kauan sitten mennyt rahat sekä kassasta että sukanvarresta eikä ole varaa markkinoida. Silti pitäisi pystyä mainostamaan, ja #syöulkona on siksi todella tärkeä kampanja, johon kaikilla on mahdollista päästä mukaan. Asiakkaat kaipaavat ravintoloita ja ravintolat asiakkaita ja tähän pitää nyt kannustaa.

Voit kuunnella Sadun Sunnuntaivieras -ohjelman haastattelut suoraan Podplay-palvelusta.

Voice.fi ja Iskelmä ovat osa Bauer Mediaa.

Lue myös: Ravintola-ala saa ilmaista markkinointitukea - Henri Alén pitää kampanjaa "todella tärkeänä"

Lue myös: Masked Singer -hahmo hämäsi panelistit täydellisesti - olisitko sinä arvannut tästä esityksestä?

Kilpailut

Uusimmat