Kuva: Fotolia

Haluatko selvitä kauppareissulta sortumatta herkkuihin? 10 toimivaa keinoa

24.05.2017 21:15 - Karoliina Kotala

Helpoin keino syödä terveellisesti on pitää huoli siitä, että ympäriltä löytyy aina terveellistä ruokaa.

Moni personal trainer kohtaa asiakkaita, joiden tavoitteena on pudottaa ainakin muutama ekstrakilo. Ensimmäinen asia, joka heidän kanssaan käydään läpi ovat kauppareissut, sillä niillä on iso merkitys painonpudotuksen onnistumiseen. Suunnitelmallisista kauppareissuista kiittää myös lompakko.

Alla asiantuntijoiden muistilista kauppareissujen varalle, jos haaveissa on painonpudotus:

Tee lista

Älä koskaan lähde kauppaan ilman kauppalistaa, vaan suunnittele etukäteen mitä ruokia aiot tehdä ja mitä niihin tarvitset. Tee kauppalista puhelimeen, paperinen lista saattaa helposti unohtua kotiin tai autoon.

Muista perhe

Kysy perheeltäsi mitä he haluaisivat syödä, suostu kuitenkin vain terveellisiin valintoihin. Siten et joudu yllättäville kauppareissulle, koska joku kaipaa jotain muuta. Ota perheesi myös mukaan ruoanlaittoon.

Syö ennen kauppaan menoa

Älä mene nälkäisenä kauppaan, sillä sorrut helpommin impulsiivisiin ostoksiin ja herkkuihin, joita kadut myöhemmin.

Kierrä järkevästi

Aloita kauppareissu terveellisiltä osastoilta, kasvisten ja hedelmien luota. Siten suosit helpommin muillakin osastoilla terveellisempiä valintoja. Vältä epäterveellisiä käytäviä, joilta löytyvät turhat einekset. sipsit, karkit ja herkut.

Osta sateenkaari

Katso, että ostoslistaltasi löytyy sateenkaaren värit. Osta esimerkiksi punaista, kuten tomaatit, vesimeloni, verigreippi. Katso, että ostoskoristasi löytyy värikkäitä kasviksia runsaasti.

Osta monipuolisesti

Pelkät kasvikset eivät pitkään pidä nälkää tai mieltäkään tyytyväisenä, joten huolehdi, että ostat monipuolisesti eri ruoka-aineita ja ennen kaikkea niiden terveellisiä vaihtoehtoja. Valitse siis täysjyvätuotteita, kevyitä maitotuotteita, kalaa, papuja, pähkinöitä, hyviä öljyjä ja kevyitä lihoja.

Katso etiketit

Jos ostat eineksiä, katso tarkkaan tuotteen ravintosisältö. Yritä välttää tuotteita, joissa ravintosisältölista on pitkä, sillä silloin niissä on myös paljon turhia säilöntäaineita ja sokereita. Suosi mieluummin pakastettuja eineksiä, sillä ne sisältävät vähemmän ylimääräisiä ainesosia.

Ole tarkka

Ota selvää asioista äläkä haksahda ravintosisältölistojen monimutkaisiin termeihin. Siten vältyt esimerkiksi piilosokereilta. Ravintosisältö on myös listattu tuotteissa siten, että ylimpänä on se ainesosa, jota on eniten. Katso siis mitä tuote sisältää eniten. Älä myöskään haksahda etikettien hyvältä kuulostaviin termeihin, kuten ”vähärasvainen”, ”moniviljainen” tai ”rasvaton”.

Älä hamstraa

Vessapaperi on asia erikseen, mutta ruokia ei kannata ostaa jättimäisiä perhekokoja, sillä silloin niitä myös helposti kuluu enemmän.

Kokeile uutta

Ota riskejä ja kokeile joka viikko vaikkapa uutta hedelmää tai vihannesta. Monipuolisuus tekee kauppareissuista ja painonpudotuksesta huomattavasti mielekkäämpää.

Lue myös: Puhdista hammasharja pesukoneessa - 5 yllättävää tapaa käyttää astianpesukonetta

Lähde: The Huffington Post

Uusimmat