Maailmanlaajuinen jättivaatekauppa yrittää kaapata nettimarkkinat

09.05.2012 12:15 - Mikko Räsänen

Nettikirjakauppansa toimintansa aloittanut Amazon on iskemässä hurjilla panostuksilla netin vaatekauppamarkkinoille.

Vuonna 1996 nettikirjakauppana aloittanut Amazon on vuosien aikana laajentanut tuotevalikoimaa useisiin muihin tuotteisiin. Vaatteitakin Amazonista on saanut pitkään, mutta nyt nettikauppa on ensimmäistä kertaa panostamassa vaatemyyntiin niin, että se aikoo kaapata suuren siivun vaatteiden nettimyynnistä.

Kirjakaupat ja elektroniikkamyyjät ovat jo syyttäneet Amazonia hintojen polkemisesta. Nyt muotimaailma ja monet kilpailevat vaatekaupat pelkäävät, että Amazon tekee saman vaatteille. Amazonin johtajat ovat vakuutelleet, että Amazon haluaa työskennellä muotimerkkien kanssa eikä niitä vastaan.

Amazon on jo tehnyt sopimuksia useiden tunnettujen muotisuunnittelijoiden kanssa. Ainakin Michael Kors, Vivienne Westwood, Catherine Malandrino, Jack Spade ja Tracy Reese ovat hypänneet verkkojätin kelkkaan.

Amazon tarjoaa USA:n ja Ison-Britannian asiakkailleen useimpien vaatteiden kohdalla ilmaiset postitukset ja ilmaiset palautukset. Se on varautunut tekemään vaatebisneksellään aluksi jopa kymmenien tai satojen miljoonien eurojen tappiot. Sen ei kuitenkaan pitäisi hetkauttaa firmaa, sillä New York Timesin mukaan Amazonilla on tileillään käteistä yli neljä miljardia euroa.

Lähde: New York Times

Kilpailut

Uusimmat