Kuva: Fotolia

Pitääkö laihduttajan karttaa myös hedelmiä? Asiantuntijat vastaavat

03.09.2016 09:15 - Karoliina Kotala

Sokerittomat dieetit ovat viime aikoina nousseet suureksi hitiksi, mutta osa sen harjoittajista ovat vieneet sokerittomuuden liiankin pitkälle.

Yksinkertainen ja suosioon noussut tapa siistiä ruokavaliota ja karsia ylimääräisiä kiloja on yksinkertaisesti luopua sokerista. Koukuttavat kaloripitoiset sokerituotteet pitävätkin sisällään hyvin vähän ravintoaineita, joten niistä kieltäytyminen on vain positiivinen terveystrendi. Montaa sokerikieltäytyjää arveluttaa kuitenkin se, kuinka pitkälle sokerittomuus pitää viedä. 

Myös hedelmät pitävät sisällään luonnon omia sokereita, jotka ovat nekin osalle liikaa. Mutta pitäisikö hedelmistäkin kieltäytä? 

Asiantuntija Alissa Rumsey kertoo Women's Health Magazinelle, että hedelmistä ei kannata luopua niiden sisältämän sokerin vuoksi. Hedelmät sisältävät luonnostaan sokeria, aivan kuin maitotuotteet ja tietyt kasviksetkin ja aivomme tarvitsevat niiden sokeria polttoaineeksi. Ilman noita luonnon omia sokereita, energiansaantimme jäisi aivan liian pieneksi. 

- Kun syömme kasviksia ja hedelmiä, saamme lisäksi kuituja ja proteiinia, jotka auttavat pitämään verensokerin tasaisena, Rumsey lisää. 

Mutta kohtuus kaikessa; liian suuret määrät luonnonsokeriakin aiheuttavat insuliinitasojen nousun. Nauti siis päivässä kaksi tai kolme hedelmäannosta päivässä. Yksi annos on kooltaan noin pesäpallon kokoinen hedelmä. 

Vältä siis ennen kaikkea lisättyä sokeria, joita löytyy muun muassa limsoista, prosessoiduista ruoista, myös suolaisista. Vältä myös mahdollisimman paljon eineksiä ja suosi tuoretta, itse tehtyä ruokaa, niin vältyt sokerin lisäksi myös turhilta lisäaineilta. 

Lue myös: Pääse eroon sokerikoukusta: Lue, mitä ruokavalioon kannattaa lisätä

Lähde: Women's Health Magazine

Suosittelemme

Kilpailut

Uusimmat