Tutkijat löysivät piilevän D-vitamiiniongelman – aurinko ei välttämättä riitäkään

Asia koskettaa erityisesti suomalaisia, koska asumme pohjoisessa.

Julkaistu:

Monet elävät siinä uskossa, että ulkoilu ja auringonpaiste kesäkuukausina korjaavat automaattisesti pimeän talven aiheuttaman D-vitamiinivajeen. Tuore tutkimus kuitenkin osoittaa, että joillakin väestöryhmillä tätä odotettua kesäistä vitamiinitasojen nousua ei tapahdu riittävästi.

Newcastlen yliopiston tutkijat havaitsivat, että iäkkäillä aikuisilla sekä etnisistä taustoista tulevilla ihmisillä D-vitamiinitasot pysyivät tasaisen alhaisina ympäri vuoden. Näin kävi ainakin Iso-Britannian pohjoisosissa.

Tutkijat yllätti havainto, että mainittujen ryhmien D-vitamiinitasot kohentuivat kesällä vain erittäin vähän. Se haastaa pitkään vallinneen käsityksen siitä, että muutama kuukausi aurinkoisempaa säätä riittäisi täyttämään kehon D-vitamiinivarastot seuraavaa talvea varten.

Lue myös: Marketissa myytävä lisäravinne voi hidastaa ikääntymistä – liikakäyttö on vaarallista

Tutkijoiden mukaan monet tekijät kuten ikä, ihon pigmentti, vaatetus, aurinkorasvan käyttö ja maantieteellinen sijainti voivat heikentää kehon kykyä muodostaa vitamiinia. Esimerkiksi ikääntyneiden iho valmistaa D-vitamiinia selvästi tehottomammin kuin nuorempien.

Tulokset viittaavat siihen, että D-vitamiinin puutos on monille jatkuva ja pitkälti huomaamaton terveysongelma, johon aurinkoisetkaan vuodenajat eivät tuo helpotusta.

D-vitamiinin riittävästä saannista on huolehdittava, koska sillä on kriittinen rooli kalsiumin imeytymisessä ja luuston terveyden ylläpitämisessä. Sen alhaiset tasot on liitetty muun muassa osteoporoosiin, riisitautiin ja lihasheikkouteen.

Terveyskirjasto kertoo lisäksi, että D-vitamiinia tarvitaan myös normaaliin immuunipuolustukseen. Lisäksi D-vitamiini vähentää verenpainetta kohottavan reniinin tuotantoa. D-vitamiinin puute aiheuttaa aikuisilla myös luun pehmenemistä eli osteomalasiaa, joka oireilee kipuna selkärangassa ja raajojen käyristymisenä.

Matala vitamiinitaso on yhdistetty vielä suurentuneeseen riskiin sairastua ylähengitystie- ja koronavirustulehduksiin sekä lukuisiin pitkäaikaissairauksiin, kuten diabetekseen, syöpään ja verenkiertotauteihin.

Lue myös: Syötkö tätä aamiaisella? Tutkijat löysivät merkittävän yhteyden Alzheimerin tautiin

Lue myös: Tutun vitaminiin liian korkeat tasot voivat olla varoitusmerkki syövästä – myös U-käyrä huolena

Lue myös: D-vitamiinia aletaan lisätä uuteen tuotteeseen

Lähde: SciTechDaily, Terveyskirjasto