Kuva: Fotolia

Tiesitkö? Kahvinjuonnin ja nukkumaanmenon väliin pitäisi jättää hurja määrä tunteja

10.04.2017 12:45 - Rea Tallgren / rea.tallgren@bauermedia.fi

Huonolaatuinen uni voi aiheuttaa ikävän kierteen, joka näkyy jopa sairasteluna. Unenlaatuun on mahdollista vaikuttaa helpoin keinoin, kuten siten, että ei juo kahvia ennen nukkumaanmenoa.

Suomen taitavinta nukkujaa etsitään 20.–21.4. välisenä yönä Helsingissä. Tuolloin järjestetään lajissaan ensimmäiset unen suomenmestaruuskilpailut. Unen laatua seurataan kisaajien osalta mittauslaitteella, joka mittaa sykkeen vaihteluvälejä. Kyseinen tapa on yksi niistä metodeista, joilla unenlaatua voidaan mitata.

Taneli Rantala, hyvinvointivalmentaja Liftedistä, on yksi tapahtuman järjestäjistä. Hän sanoo, että vuonna 2016 tehdyssä Väsy-tutkimuksessa oli käynyt ilmi suomalaisten nukkuvan keskimäärin alle seitsemän tuntia yössä.

Kun vähäiseen määrään yhdistetään vielä unen huonolaatuisuuskin, voi inhottava noidankehä ja mahdollinen sairastelukierrekin olla valmis.

- Monesti tehdään kaikki muu oikein, liikutaan paljon ja syödään terveellisesti, mutta saatetaan laiminlyödä nukkuminen, Rantala selittää SuomiRockille. 

Oma unenmäärä tai -laatu saattaa olla vinksallaan, jos aamulla on aina todella väsynyt, eikä väsymys meinaa helpottaa päivän mittaankaan. Myös mielialavaihtelut, keskittymiskyvyn puute, äkkipikaisuus sekä napostelun tarve saattavat olla merkkejä siitä, että kroppa ei palaudu öisin tarvittavan hyvin. 

Paranna unenlaatua helpoin keinoin

Unen määrää on suhteellisen helppo lisätä rutiineja muuttamalla ja omien aikataulujensa uudelleenpriorisoinnilla. Mutta miten unenlaatua sitten voisi parantaa?

- Tärkeää on se, että alkaa minimoida häiriötekijöitä pikkuhiljaa ennen nukahtamista. Kaikkia näyttöjä ei esimerkiksi kannata tuijotella iltakaudet läpeensä, eikä puhelinta katsoa viimeisenä illalla ennen nukkumaanmenoa, Rantala kertoo.

Mies neuvoo pitämään huolen siitä, että makuutilan saa pimeäksi. Lisäksi hän korostaa, että kofeiini todella voi olla laadukkaiden unien vihollinen, vaikka siihen olisi kuinka tottunut tahansa. 

- Tutkimusten mukaan viimeinen annos kahvia kannattaisi nauttia jopa noin kahdeksan tuntia ennen nukahtamista, sillä niin kauan elimistöllä kestää hankkiutua eroon kroppaa stimuloivasta kofeiinista, Rantala neuvoo.  

Lue lisää Unen SM-kisoista tästä

Lue myös: Mene päiväunille, tulet onnelliseksi! Tutkijat paljastavat nokosten ihannepituuden

Lue myös: Eri ikäiset tarvitsevat eri määrän unta - toteutuvatko ihannetunnit kohdallasi?

Lue myös: Maailman vaativin asiakas? Kahvilatyöntekijän ottama kuva hämmentää

Lue myös: Kirjoitettiinko nimesi Starbucks-ketjun kahvikuppiin jälleen väärin? Hämmentävä syy yllättää

Lue myös: Pikaruokaketjun kahvimuki paljastui kaksimieliseksi - katso

Suosittelemme

Kilpailut

Uusimmat