Kuva: Fotolia

Tutkijat varoittavat: Älä jää lankku-asentoon yli 10 sekunniksi!

06.06.2017 10:45 - Karoliina Kotala

Lankku on lähes poikkeuksetta jokaiselle kuntoilijalle tuttu liike. Nyt asiantuntijoiden varoitukset ohjastavatkin täysin päinvastaiseen lankku-treenaamiseen.

Lankku on liike, jonka nimeen vannovat niin personal trainerit kuin maailmantähdetkin. Kyseessä onkin tehokas treeniliike, jossa ollaan punnerrusasennossa, polvet ilmassa, jalat suorina ja kyynärpäiden varassa tai vaihtoehtoisesti suorin käsin. Asennossa on tarkoitus pysyä mahdollisimman pitkään ja se vahvistaa tehokkaasti koko kehoa. Lankun suosio vain kasvoi, kun tutkijat selvittivät sen aktivoivan sataa prosenttia vatsan lihaksista, kun taas esimerkiksi vatsalihasrutistuksissa lihaksista vain 64 prosenttia on käytössä.

Lankku on osa monen treeniohjelmaa ja kovimmat lankuttajat jaksavat pysyä asennossa useita minuutteja. Nyt tutkijat kuitenkin varoittavat liian pitkistä lankutuksista ja suosittelevat pitämään harjoituksen lyhyenä. Asiantuntijoiden mukaan jo kymmenen sekunnin harjoitus riittää ja pidempi aikaa altistaa muun muassa selän ongelmille.

- Vatsan lihasten kestävyyttä voi kohentaa pysymällä lankussa kymmenen sekuntia, pitämällä pienen tauon ja menemällä taas lankku-asentoon kymmeneksi sekunniksi ja toistamalla tämän kolme kertaa, selkäasiantuntija Stuart McGill ohjeistaa.

Asiantuntijoiden mukaan lankku on kuormittava liike erityisesti selälle ja jos selän kanssa on jo aikaisemmin ollut ongelmia, kannattaa pitkiä lankutuksia välttää. Jos lankku-asennossa lihakset väsyvät, vatsa putoaa alemmas ja kaikki paine osuu selkään. Pysyminen lankku-asennossa yli minuutin ei myöskään ole hyödyttävää nuorelle ja terveellekään ihmiselle, sillä harjoitus ei enää kehitä kuntoa tai voimaa.

Osa tutkijoista myös varoittelevat lankku-treenistä, jos vaivana on korkea verenpaine, sillä asennon staattisuus voi aktivoida jo olemassa olevia sydän- ja verisuonitauteja.

Jos ikää tai painoa on enemmän, lankusta kannattaa tehdä versio, jossa polvet ovat maassa, ikään kuin helpotetussa punnerrusasennossa.

Alla klassinen lankku-liike:

(kuva: Fotolia)

Lue myös: Tahdotko vatsasi tiukaksi? Lankkuliikkeeseen saa lisää tehoa pienellä muutoksella

Lähde: The Daily Mail

Suosittelemme

Kilpailut

Uusimmat