Kuva: Fotolia

Ahdistaako jatkuva pimeys ulkona? Asiantuntijan vinkeillä saat mielialan kohoamaan

03.11.2017 07:45 - Karoliina Kotala

Parhaillaan eletään suuressa osassa Suomea erittäin pimeää aikaa ja moni suomalainen kärsiikin kaamoksesta. Ankeaan oloon ei kuitenkaan kannata tyytyä.

Eriasteisista kaamosmasennuksen oireista kärsii moni suomalainen, asuipa sitten eteläisessä tai pohjoisessa päässä Suomea. Jos pimeä ja kylmä sää laittaa mielen matalaksi, kannattaa katse suunnata siihen, mitä laittaa suuhunsa.

Elivon tuotepäällikkö Kaisa Mikkola opastaa, millä vitamiineilla voidaan vaikuttaa henkiseen hyvinvointiin.

- EPA-rasvahapot vaikuttavat aivoihin ja oikeiden rasvahappojen riittävästä saannista kannattaa huolehtia, koska ne vaikuttavat mielialaan. Lisäksi D-vitamiini on ajankohtainen erityisesti nyt pimeän aikana, sitä tulisi ottaa päivittäin purkista, mikä onkin jo virallinen suositus.

Mikkolan mukaan lisäksi on hyvä muistaa B-vitamiinit, sillä ne ovat väsymystä poistavia.

- B-vitamiinilla on ihan virallinen terveysväite, että ne vähentävät väsymystä ja uupumusta. B-ryhmän vitamiinit ovat myös vesiliukoisia eli ylimäärä poistuu virtsan mukana pois eli liikaa ei tarvitse pelätä nauttivansa.

Myöskään tuttua C-vitamiinia ei kannata unohtaa.

- C-vitamiini on piristävä vitamiini, joka erityisesti näin flunssakaudella on hyödyksi, koska se pitää myös immuunijärjestelmämme vahvana, Mikkola neuvoo.

Lue myös: 5 vinkkiä, joilla motivoit itsesi liikkeelle ankeana vuodenaikana

Uusimmat