Kuva: Shutterstock

Miksi treenaaminen kannattaa? 5 kultaakin kalliimpaa tulosta, joita et havaitse ulkonäön perusteella

27.07.2018 19:15 - Emmi Moilanen / emmi.moilanen@bauermedia.fi

Säännöllinen liikunta vaikuttaa positiivisesti useisiin eri elämän osa-alueilla. Treeni saa esimerkiksi itsetunnon kohoamaan.

Urheilun harrastaminen on loistava tapa muokata omaa ulkonäköään enemmän lihaksikkaaksi tai solakammaksi. Liikunta piristää myös tehokkaasti mielialaa, joka on yksi niistä tärkeistä hyödyistä, jonka takia treenirutiinista tulisi pitää kiinni. Liikunnan tuomat hydöyt ovat siis moninaiset, eivätkä ne kaikki käy ilmi pelkästään ulkonäköä tuijottamalla.

Elite Daily haastatteli julkisuuden henkilöitä valmentavaa Autumn Calabresea ja kysyi, mitkä ovat ne liikunnan tärkeimmät hyödyt, jota emme peilin kautta katsomalla tule havainneeksi itsessämme.

1. Itseluottamuksesi kasvaa

- Kun alat huolehtia itsestäsi, voimaannut, hallitset asioita paremmin ja tulet itsevarmemmaksi omasta itsestäsi, Calabrese toteaa.

- Kun todistat itsellesi, että pystyt tekemään raskaita asioita, tulet luottavaisemmaksi myös arkielämässäsi. Selviydyt asioista, joita elämä heittää eteesi, hän jatkaa.

2. Nukut paremmin

- Liikunnan on todistettu lievittävän ahdistusta ja vähentävän stressiä. Nämä ovat ne kaksi asiaa, jotka pitävät monia ihmisiä hereillä öisin, Calabrese huomauttaa.

Calabrese korostaa myös liikunnan tuoman rytmin tärkeyttä.

- Kun treenirytmiä ei ole, myös nukkuminen on vaikeampaa. Liikunta parantaa unenlaatuasi ja yöuni on syvempää.

3. Mielialasi kohenee

Liikunta saa kehomme erittämään myös endorfiinia, eli mielihyvähormonia.

- Endorfiinit luovat onnellisuuden tunteen. Säännöllisen liikunnan on todistettu toimivan apuna lievään masennukseen, Calabrese kertoo.

4. Keskittymiskykysi paranee

Calabrasen mukaan säännöllinen liikunta edistää erityisesti sydämen ja verisuonten toimintaa, jolloin veri pääsee virtaamaan tehokkaammin myös aivoihin. Tällä puolestaan saattaa olla vaikutuksia siihen, kuinka tarkkaavaisina pysymme päivän mittaan.

- Säännöllinen liikunta edistää sydän- ja verisuonielimistön toimintaa, joka puolestaan vaikuttaa positiivisesti myös keskittymiskykyyn.

5. Olet järjestelmällisempi ja saat aikaan enemmän

Liikunnan tuoman energian lisäksi treeniaikataulut rytmittävät loistavasti myös muuta elämää ja helpottavat arjen suunnittelua.

- Tämä kaikki johtaa siihen, että olet tuotteliaampi päivän aikana. Et tee aikaa vain itsellesi, vaan myös muille tärkeille asioille, jotka sinun tulee saada hoidetuksi päivän aikana, Calabrase toteaa.

Lue myös: 4 teholiikettä pakaroille - nopea treeni onnistuu vaivatta kotona

Lue myös: Ota kävelylenkistäsi kaikki irti - kolmella niksillä saat aikaan kunnon treenin

Lähde: Elite Daily

Kilpailut

Uusimmat