Kuva: Shutterstock

Eikö juoksulenkki huvita? 4 hyvää syytä vaihtaa treeni kävelyyn

14.08.2018 14:45 - Emmi Moilanen - Luettu 1 226 kertaa

Rauhallisempi kävelylenkki on lempeä vaihtoehto nivelillesi.

Liikunta tekee hyvää mielelle sekä keholle, ja tutkimukset ovat osoittaneet treenaamisen muun muassa parantavan vastustuskykyämme. Urheilun ei kuitenkaan aina tarvitse olla rankkaa hikiliikuntaa, jotta saat terveyshyödyt irti.

Jos juoksulenkille lähteminen ei siis huvita, Bustle-sivusto kokosi yhteen syyt, miksi hikitreeni kannattaa silloin tällöin vaihtaa rauhallisempaan kävelylenkkiin.

1. Tietyissä tilanteissa kätevämpi vaihtoehto

- Myös kävely on treeniä, josta saat terveyshyötyjä irti, liikunnan asiantuntija Stephanie Blozy huomauttaa.

Blozyn mukaan rauhallista treeniä onkin mahdollisuus harrastaa lähes missä tilanteessa tahansa.

- Kävelylle lähtiessäsi hikoilet vähemmän kuin juostessasi. Tämä mahdollistaa puolen tunnin kävelylenkin lounasaikaan, eikä sinun tarvitse hypätä suihkuun välittömästi sen jälkeen, hän jatkaa.

2. Kävely on lempeämpi vaihtoehto nivelillesi

Jos kärsit nivelvaivoista, kävelylenkki saattaa olla sinulle parempi vaihtoehto juoksutreenin sijaan.

- Juokseminen saattaa rasittaa niveliä, sillä se aiheuttaa runsaasti painetta polville, lantioon ja nilkoille. Jos nivelet vaivaavat, kävelylenkki on loistava vaihtoehto, Blozy toteaa.

3. Pääset nauttimaan samalla luonnosta

Jos olet jo pitkään halunnut päästä tutustumaan lähipuistoihisi tai olet haaveillut metsän rauhoittavasta ympäristöstä, kävelylenkit ovat loistava mahdollisuus tähän.

- Sen sijaan, että kiirehtisit kovaa vauhtia eteenpäin, kävelyn aikana ehdit tarkastella kaikessa rauhassa luonnon näkymiä, Blozy kertoo.

4. Ehdit vaihtaa kuulumiset ystävien kanssa

Rauhallisemmat kävelylenkit ovat mahdollisuus viettää laatuaikaa yhdessä perheen tai ystävien kanssa. Myös puhelimessa puhuminen onnistuu ulkoillessa.

- Oletko koskaan yrittänyt juosta ystäväsi kanssa ja jutella samaan aikaan? Se on vaikeaa, erityisesti hengästyneenä, Blozy toteaa.

Lue myös: 4 teholiikettä pakaroille - nopea treeni onnistuu vaivatta kotona

Lue myös: Ota kävelylenkistäsi kaikki irti - kolmella niksillä saat aikaan kunnon treenin

Lähde: Bustle

Arvostele artikkeli

Suosittelemme

Uusimmat