Kuva: Shutterstock

Laihduttajan muistilista - vinkit, joiden avulla saat jumittavan painon jälleen laskuun

20.02.2019 18:15 - Emmi Moilanen

Painon jumittaessa on hyvä kiinnittää huomiota esimerkiksi myös siihen, saatko ruokavaliostasi huomaamatta piilosokereita.

Dieetillä ollessa suunnitelmallisuus ja hyvä ennakointi ovat kaiken a ja jo. Suunnittelu niin monipuolisten aterioiden kuin liikunnankin suhteen takaa sen, että todennäköisesti pysyt dieettisi rajoissa ja paino pysyy maltillisesti laskussa.

On kuitenkin tavallista, että dieetin edetessä painon putoaminen hidastuu ja saattaa pysähtyä hetkeksi jopa kokonaan. Popsugar-sivusto kokosi laihduttajan muistilistan, jonka vinkit on hyvä ottaa avuksi silloin, kun olo tuntuu pöhöttyneeltä eikä paino laske.

Oletko jo kiinnittänyt huomiota näihin?

1. Varmista, että olet kiinnittänyt riittävästi huomiota annoskokoihisi. Varmista, että ateriakoot pysyvät maltillisina ja että lautaselta löytyy runsaasi myös vihanneksia.

2. Jos annoskokojen ja päivittäisen kalorimäärän tarkkailu tuntuu vaikealta, pidä viikon ajan ruokapäiväkirjaa. Tällä keinolla on todennäköistä päästä kärryille siitä, miksi paino on jäänyt jumittamaan.

3. Tarkista, että saat riittävästi energiaa ja ravintoaineita päivittäisestä ruokavaliostasi. Löytyykö lautaseltasi niin proteiinia, hiilihydraatteja kuin hyviä rasvojakin?

4. Pidä huolta myös siitä, että välipalasi ovat ravitsevia ja sisältävät yllämainittuja ravintoaineita. Myös kuitu on tärkeä lisä laihduttajan ruokavalioon.

5. Rauhoita ruokailuhetket pelkästään syömiselle. Kun ajatus ei harhaile muualla, nautit ateriastasi todennäköisesti enemmän ja havaitset ajoissa, milloin olosi tuntuu kylläiseltä.

6. Jos monipuolisesta ruokavaliosta ja liikunnasta huolimatta paino ei tunnu putoavan, tarkista, sisältävätkö ateriasi piilosokereita. Sokeria voi löytyä esimerkiksi jugurteista, salaatinkastikkeista tai valmisruuista.

7. Ryhdy seuraamaan tuotteiden pakkausselosteita ja valitse ne vaihtoehdot, jotka eivät sisällä piilosokereita tai ylimääräistä rasvaa.

8. Jätä alkoholin kulutus minimiin tai jätä se hetkeksi kokonaan pois elämäntavoistasi.

9. Juo riittävästi vettä.

Lue myös: Aamupalat, jotka ovat loistava lisä laihduttajan ruokavalioon - edistävät painon putoamista

Lue myös: 10 tähteä, jotka laihduttivat itsensä lähes tunnistamattomiksi - katso kooste

Lue myös: Nainen laihdutti itsensä timanttiseen kuntoon - urakka alkoi järkyttävällä tavalla

Lähde: Popsugar

Suosittelemme

Kilpailut

Uusimmat