Kuva: Shutterstock

Ota treenistä paras mahdollinen hyöty irti: 5 venytystä, joita ei tulisi unohtaa jäähdytellessä

10.09.2019 19:15 - Emmi Moilanen

Venytykset hellivät kroppaa treenin jälkeen ja samalla tulet pitäneeksi huolta myös kehosi liikkuvuudesta.

Kirjoitimme aiemmin ”venyttelymokista,” jotka saattavat huomaamattasi syödä tehoja kehonhuollostasi. Pääset lukemaan yleiset virheet tästä.

Oikeaoppinen venyttely kannattaa erityisesti treenin jälkeen; ehkäiset lihaskipuja ja pidät samalla yllä kehosi liikkuvuutta. Pure Wow -sivusto kokosi yhdessä liikunta-alan ammattilaisten kanssa parhaimmat venytykset jäähdytttelyyn.

- Yksi suurimmista mokista on se, että jäähdyttely jätetään treenin jälkeen välistä. Venytykset ehkäisevät lihaskipua, rentouttavat hermojärjestelmää, pitävät yllä liikkuvuutta ja venyvyyttä, sekä voivat auttaa sinua saaman seuraavasta treenistä yhä enemmän tehoja irti, personal trainer Jonathan Tylicki listaa jäähdyttelyn hyötyjä.

Voit lukea ohjeet treenin jälkeiseen venyttelyyn alta.

1. Takareiden venytys

(kuva: Shutterstock)

Asetu kuvan mukaiseen asentoon ja venytä kumpaakin jalkaa kymmenen sekunnin ajan. Jos et yllä koskettamaan varpaitasi, ojenna kätesi kohti polvea.

2. Lapsen asento

(kuva: Shutterstock)

Jos kuvan mukainen asento tuntuu pahalta polvissa, aseta tyyny takareisien ja pohkeiden väliin, jolloin jalkoihin kohdistuva paine hellittää hieman. Mitä pidemmälle kurotat käsiäsi, sitä tehokkaamman venytyksen saat.

3. Polvi kohti rintaa -venytys

(kuva: Shutterstock)

Asetu maahan makaamaan ja vedä toista polveasi kohti rintaa hellästi. Pidä venytys kymmenen sekunnin ajan ja toista sama toiselle jalalle.

4. Kobra-asana

(kuva: Shutterstock)

Tämä joogasta tuttu liike venyttää tehokkaasti keskivartalon lihaksia. Varmista, että kallistat myös päätäsi hieman taaksepäin, jolloin katse on suunnattu kohti kattoa.

5. Vartalon kiertovenytys

(kuva: Shutterstock)

Asetu lattialle makaamaan kuvan mukaiseen asentoon. Yritä myös pitää vastakkainen olkapää niin lähellä lattiaa kuin mahdollista. Voit tehostaa venytystä laskemalla saman puolen kätesi hellävaraisesti yli kierretyn polven päälle.

Pysy asennossa kymmenen sekunnin ajan ja toista sama liike myös toiselle puolelle.

Lue myös: Milloin treeni rasittaa kehoa enemmän kuin pitäisi? Hälytysmerkit, jotka jokaisen tulisi tunnistaa

Lue myös: Eikö juoksulenkki huvita? 4 hyvää syytä vaihtaa treeni kävelyyn

Lue myös: Helppo intervallitreeni saa rasvan sulamaan - kokeile!

Lähde: Pure Wow

Suosittelemme

Kilpailut

Uusimmat