Säästä itsesi urheiluvammoilta - lue vinkit

22.01.2014 07:15 -

Urheilu laukaisee selkä- ja niskakipuja lähes kolmasosalla miehistä ja neljäsosalla naisista.

On tärkeää valmistautua treeniä varten oikein. Monet saattavat huomata olevansa loppu jo ennen kuin ehtivät edes aloittaa kunnolla. Lue alta vinkit, joiden avulla vähennät urheiluvammoja.

Lämmittely

Alku- ja loppuverryttelyn avulla voi vähentää lihasjäykkyyttä, joten on tärkeää muistaa lämmitellä ennen treeniä ja venytellä sen jälkeen.

Nesteytys

Urheilemisen aikana ja sen jälkeen on tärkeää juoda paljon vettä, sillä nesteytys auttaa lihaksia toimimaan tehokkaammin. Tämän lisäksi se vähentää myös mahdollisia myöhemmin tulevia kipuja ja särkyjä.

Varusteet

Harjoituksen aikana on tärkeää käyttää oikeanlaisia varusteita ja vaatteita. Esimerkiksi liian tiukilla vaatteilla urheileminen saattaa vaikeuttaa liikkeiden tekemistä ja johtaa jopa loukkaantumiseen.

Asiantuntija

Jos olet ensimmäitä kertaa kuntosalilla, on hyvä varmistaa, miten laitteita käytetään, sillä väärällä tekniikalla tekeminen voi johtaa pahoihin vammoihin. Neuvoa voi kysyä aina tarvitessa hekilökunnalta.

Lähde: Female First

Uusimmat