Kuva: Fotolia

Liiku, nauti, juo vettä - tavat, joilla vältät kaamosmasennuksen

07.11.2015 11:15 - Eeva Rajala

Pitkät, pimeät päivät voivat kuitenkin osalle ihmisistä aiheuttaa surullisuutta, ahdistuneisuutta ja jopa arvottomuuden tunnetta.

Kaamosmasennuksena tunnetaan masennustila, mikä ilmenee pimeinä talvikuukausina. Jotkut kärsivät kaamosmasennuksen aikana surullisesta ja ahdistuneesta olotilasta, toiset ärtyneisyydestä ja syyllisyyden tunteesta. Osa kokee mielenkiinnon menettämistä ja toivottomuuden tunteita.

Samalla unentarve ja ruokahalu voivat lisääntyä, kun taas fyysinen aktiivisuus vähenee. Oireet saattavat alkaa ilmetä jo lokakuussa, mutta voimakkaimmillaan ne ovat marras-tammikuussa.

Varaa aikaa liikkumiselle

Jopa lyhyt treeni tai kävelylenkki voi parantaa mielialaa, sillä fyysinen aktiivisuus stimuloi aivoja ja saa ihminen tuntemaan olonsa onnellisemmaksi ja rentoutuneemmaksi.

Vältä sokeria, nauti täysjyvää

Erityisesti syksyn ja talven aikana on tärkeää syödä terveellisesti. Teollisesti valmistettuja ja sokerisia ruokia kannattaa välttää, sillä ne voivat aiheuttaa tulehdustiloja ja alentaa mielialaa ja energiatasoja. Sen sijaan kannattaa syödä runsaasti lehtivihreää, hyviä rasvoja, proteiinia ja täysjyvätuotteita.

Tee arjesta juhlaa

Kaamosmasennuksesta kärsivät pitävät erityisesti arkipäiviä vaikeina. Päivä tuntuu myös kestävän työpäivän jälkeen vaikka miten pitkään ennen kuin pääsee nukkumaan. Omaa iltaa voi helpottaa tekemällä muun muassa hyvää ruokaa ja ottamalla stressin pois ruoanlaitosta. Laita hyvää musiikkia soimaan, rentoudu ja nauti.

Juo vettä

Nestehukka aiheuttaa väsymystä, levottomuutta ja yleistä epämukavuuden tunnetta. Kannattaa pitää vesipullo matkassa myös syksyisin ja talvisin. Työpäivän aikana on hyvä juoda vettä säännöllisesti. Jos kaipaat jotain lämmintä juotavaa, vihreä tee toimii hyvin antioksidanttirikkaana vaihtoehtona.

Haistele appelsiinia

Lukuisten tutkimusten mukaan appelsiinin tuoksu vähentää stressiä ja parantaa mielialaa. Syö tuoreita appelsiineja aamuisin ja haistele samalla hedelmän rentouttavaa tuoksua.

Tee kodista stressivapaa

Jos et halua viettää missään muualla aikaa, vietä aikaasi kotona. Tähän auttaa se, että koti näyttää paikalta, missä haluat viettää aikaa. Pidä siisteydestä huolta, tuuleta ja vaihda esimerkiksi keltaiset lamput valkoiseen valoon, joka imitoi luonnonvaloa. Samalla voit koristella huoneita piristävästi, juo teetä tai kahvia lempimukistasi ja hanki tuoreita kukkia ja laita niitä ympäri asuntoa.

Suunnittele kivoja asioita

Ideoi kivoja asioita ja tee kalenteriisi merkintöjä mukavista suunnitelmista. Suunnittele ilta tyttöjen kanssa, osta lempibändisi keikalle liput tai matkaa viikonloppuna johonkin muuhun Suomen kaupunkiin ja vietä siellä kulttuuriviikonloppu tutkien kaupunkia. Pääosassa on kuitenkin se, että nautit tulevista päivistä ja sinulla on jotain hienoa odotettavaa koko ajan.


Lue myös: Ravitsemusasiantuntija neuvoo: Kolme keinoa helpottaa kaamosväsymystä

Lähde: Style Caster

Uusimmat