Nuorten riittämätön uni liittyy pitkäkestoisiin muutoksiin aivojen verkostojen välisessä viestinnässä. Developmental Cognitive Neuroscience -lehdessä julkaistu tutkimus antaa näyttöä siitä, että unen määrän väheneminen liittyy aivojen sisäisen verkoston muutoksiin.
Michiganin yliopiston tutkijat kartoittivat unen ja aivojen kehityksen välistä suhdetta hyödyntämällä ABCD-tutkimuksen aineistoa sekä Stockholm Sleepy Brain -tutkimuksen koeaineistoa.
Ensimmäisessä analyysissä tarkasteltiin 2 991 lapsen tietoja, ja lisäksi tutkimuksessa seurattiin erillisessä ABCD-aineiston osassa unen ja aivoverkostojen muutoksia noin kahden vuoden ajan. Stockholm Sleepy Brain -aineistossa oli mukana 76 aikuista.
Tutkijat havaitsivat, että vähäisempi uni liittyi muutoksiin aivojen toiminnassa. Liikkeisiin ja aistien käsittelyyn osallistuva aivojen verkosto aktivoitui tavallista voimakkaammin, kun taas näköaistiin liittyvien aivoalueiden välinen yhteistyö heikkeni.
Vaikutukset näyttävät voimistuvan ajan myötä. Mitä vähemmän nuoret nukkuivat kahden vuoden seuranta-aikana, sitä selvemmin heidän aivotoiminnassaan näkyi tämä muuttunut toimintamalli. Muutos oli tutkimuksessa tasainen ja johdonmukainen.
Sama ilmiö havaittiin myös aikuisilla. Kun koehenkilöiden uni rajoitettiin kolmeen tuntiin yössä, heidän aivoissaan havaittiin hyvin samanlainen muutoskuvio kuin univajeesta kärsivillä nuorilla. Tulokset antavat viitteitä siitä, että unenpuute voi muuttaa aivojen toimintaa nopeasti ja samansuuntaisesti eri ikäryhmissä.
Unen ja aivojen toiminnallisten yhteyksien välinen suhde voi myös olla kaksisuuntainen. Unenpuute voi muuttaa aivojen verkostoja, mutta toisaalta tietyntyyppinen aivotoiminta voi myös vaikeuttaa nukahtamista tai unessa pysymistä.
Koehenkilöiden seuranta perustui osittain raportteihin, joita kerättiin kerran vuodessa. Näin ollen kaikki unen päivittäiset ja viikoittaiset vaihtelut eivät välttämättä tulleet esiin. Tutkijoiden mukaan jatkossa tarvitaan tiheämpää ja pidempikestoista seurantaa, jotta unen ja aivojen toiminnan välistä suhdetta voidaan ymmärtää paremmin nuoruusiän aikana.
Lue myös: Syötkö perunoita näin? Tutkijat löysivät yhteyden vakavaan kansansairauteen
Lue myös: Yleinen makeutusaine saattaa heikentää aivojen suojamekanismia ja lisätä aivoinfarktin riskiä
Lähde: PsyPost