Kuva: Makia Clothing/AOP

Makia lopettaa yhteistyön Kärkkäisen kanssa arvokiistan vuoksi - Juha Kärkkäinen: "Ei kommentoitavaa"

19.03.2021 12:38 - Henna Koste / henna.koste@bauermedia.fi

Makia Clothing on monen muun suomalaisyrityksen tavoin päättänyt irtisanoa sopimuksensa Kärkkäinen Oy:n kanssa. "Vedämme omalta osaltamme rajan nyt tähän", Makialta kerrotaan.

Tavaratalo Kärkkäinen Oy on ollut viime vuosina otsikoissa, eikä niin imartelevista syistä. Tänään Makia Clothing on kertonut irtosanovansa yhteistyön Kärkkäisen kanssa. Syyksi suomalaismerkki perustelee tavaratalon omistajan arvot ja toiminnan sosiaalisen median kanavissa. Makia on saanut kritiikkiä asiakaskunnaltaan jatkaessaan yhteistyötä Kärkkäisen kanssa. Makia ja Kärkkäinen ovat tehneet yhteistyötä vuodesta 2013 lähtien. 

“Uskomme, että kaikille ihmisille pitää antaa mahdollisuus parantaa toimintaansa ja käytöstään. Aikaisemmat päätökset perustuivat tähän. Emme vain halunneet kääntää selkäämme ja juosta karkuun. Päätöstä on vaikeuttanut se, että meille pienenä yhtiönä Kärkkäisen tuoma liikevaihto on ollut merkittävä. Lisäksi yhteistyö tavaratalon operatiivisen johdon ja henkilöstön kanssa on toiminut koko ajan kiitettävän hyvin”, Makian luova johtaja Totti Nyberg sanoo tiedotteessa.

“Annoimme Kärkkäinen Oy:n omistajalle mahdollisuuden korjata toimintaansa, mutta sitä ei tapahtunut. Lisäksi hän ei ole missään yhteydessä pyytänyt anteeksi, katunut lausuntojaan tai oikonut vastuuttomia mielipiteitään. Emme saaneet muutettua asioita sisältäpäin, vaikka uskoimme siihen pystyvämme. Siltä osin kritiikki meitä kohtaan oli oikeutettua, olimme väärässä. Suomessa kaikilla on sananvapaus, mutta me vedämme omalta osaltamme rajan nyt tähän”, Nyberg sanoo. 

Makian perustaja Joni Malmi kertoo tiedotteessa, että suvaitsevaisuus on brändille tärkeä arvo.

"Siitä asti kun perustimme Makian, meille on ollut täysin selvää, että haluamme kohdella asiakkaitamme samalla tavalla kuin kohtelemme ystäviämme tai uusia tuttaviamme. Tasa-arvoisesti, kunnioittavasti ja osana yhtä suurta perhettä. Meille perhe tarkoittaa sitä, että siellä kaikki ovat samanarvoisia ja yhtä tärkeitä, oli heidän ikänsä, etnisyytensä, uskontonsa, sukupuolensa tai muut vastaavat tekijät mitä tahansa”, Malmi kertoo tiedotteessa.

Makian tuotteet eivät häviä hetkessä tavaratalojen valikoimasta. Nyberg kertoo, että avoimet tilaukset ja ennakkoon myydyt tuotteet toimitetaan sopimuksen mukaan. 

Voice.fi:n tavoittama Kärkkäisen toimitusjohtaja Juha Kärkkäinen vastasi perjantaina iltapäivällä puhelimeen. 

- Minulla ei oikeastaan ole mitään kommentoitavaa, Kärkkäinen toteaa ja lopettaa puhelun. 

Yhteistyö loppunut monen kanssa

Aiemmin muun muassa Marimekko, Fiskars ja Finlayson ovat vetäneet tuotteensa pois Kärkkäiseltä. Finlaysonin toimitusjohtaja Jukka Kurttila kommentoi päätöstä Voice.fi:n haastattelussa viime vuonna, kun tekstiilibrändi juhli 200-vuotista taivaltaan. 

- Emme voineet jatkaa yhteistyötä. Kärkkäisen työntekijät ovat varmasti ihastuttavia, rehellisiä, tavallisia ihmisiä, mutta J. Kärkkäinen ei pystynyt irtisanoutumaan arvoistaan. Arvot olivat niin pielessä, ettemme voineet tehdä heidän kanssaan töitä. Se (yhteistyön loppuminen) liittyi meidän arvopohjaamme. Siitä syntynyt keskustelu oli kummallista. Niin iso keskustelu, etten olisi ikinä uskonut, Kurttila kertoi. 

Lue myös: 7 suomalaista muotibrändiä, joista haluat kuulla - lappeenrantalaismerkki noteerattu Voguessakin

Kilpailut

Uusimmat