Kuva: Shutterstock
Alkoholijuomien myynti laskenut kaupoissa - suklaasta ja kahvista sen sijaan ei tingitä
Jauhelihapula näkyi hyllyjen lisäksi naudanlihatuotteiden hinnoissa.
Alkoholijuomien myyntien määrä on laskenut huhti-kesäkuussa päivittäistavarakaupoissa. Samalla se on ainut päivittäistavaramyynnin pääluokka, jonka myynnin arvo laski edelliseen vuoteen verrattuna. Asiasta kertoo Päivittäistavarakauppa ry.
- Tilasto osoittaa yksiselitteisesti, että alkoholijuomien myynti päivittäistavarakaupassa vähenee, vaikka saatavuutta on lisätty, Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Tuula Loikkanen toteaa tiedotteessa.
- Oluen ja alkoholipohjaisten juomien myyntiluvuista voidaan päätellä, että alkoholin myynnin väheneminen johtuu myydyn määrän laskusta.
Alkoholijuomien myynti laski edeltävään vuoteen verrattuna 0,5 prosenttia. Myynnin arvon laskua kertyy myös tammi-kesäkuun ajanjaksoja verrattaessa yhtä paljon.
Jauhelihan puute on näkynyt kauppojen hyllyillä jo pitkään. Tämä heijastuu myös muiden naudanlihatuotteiden hintaan ja myyntiin. Naudanlihan hinta lähti huhti-kesäkuussa jopa 8,9 prosentin nousuun, mutta samalla myyty määrä laski 14,4 prosenttia.
Päivittäistavarakauppa ry:n mukaan nopeinta kasvua nähtiin kalan ja äyriäisten myynnissä. Kalan hinta laski neljä prosenttia, joka puolestaan nosti myyntiä 8,9 prosentilla.
Maailman raaka-ainemarkkinoiden epävakaisuus vaikuttaa myös suomalaisten suosikkituotteiden hintoihin. Näitä ovat muun muassa kahvi ja suklaa. Nämä ovat samalla niitä tuotteita, joiden ostamisesta suomalaiset eivät tingi, hinnasta huolimatta.
- Suklaan ja kahvin myyty määrä kasvoi huhti-kesäkuussa, vaikka niiden hinnat ovat huomattavasti korkeammalla kuin viime vuonna. Suomalaiset eivät hevillä luovu suosikeistaan, Loikkanen arvioi tiedotteessa.
Kahvin, kaakaon ja suklaan myynnin arvo sekä hintataso nousivat merkittävästi. Vuosivertailussa tulee tosin myös huomioida arviointijaksolle osuvat sesongit, kuten pääsiäinen, jolloin suklaan myynti nousee hetkellisesti.
Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten keskuudessa päivittäistavaramyynnin arvo oli huhti-kesäkuussa kuusi miljardia euroa. Tästä elintarvikemyynnin osuus oli 3,9 miljardia euroa. Edellisvuoteen verrattuna myynti kasvoi kolmella prosentilla.
Lue myös: Fazerin klassikkosuklaa saa Muumikääreet - katso miltä se näyttää
Lue myös: Rintamaidosta inspiroitunut jäätelö esiteltiin osana mainoskampanjaa
Lue myös: Tästä etuudesta harva opiskelija tietää - voi helpottaa opintolainan velkataakkaa
Lähde: Päivittäistavarakauppa ry