Hinta on tärkein kriteeri silloin, kun suomalaiset tekevät ruokaostoksiaan. Tämä selviää Pellervon taloustutkimuksen tuoreesta kuluttajakyselystä.
Tiedotteen mukaan hinta on tärkein kriteeri kaikissa tuloluokissa. Se ohittaa niin maun, laadun kuin kotimaisuudenkin. Ikäryhmittäin tarkasteltuna hinta oli tärkein tekijä kaikilla muilla paitsi yli 65-vuotiailla, joilla kotimaisuus sai enemmän mainintoja. 38 prosenttia vastaajista on sitä mieltä, että ruoka on liian kallista käytettävissä oleviin tuloihin verrattuna.
Kyselyssä selvitettiin myös kuluttajien mielikuvia kaupan omista merkeistä. Kuluttajilla oli vahva mielikuva siitä, että kaupan omat merkit ovat edullisempia brändituotteisiin verrattuna. Tiedotteen mukaan laatumielikuva kaupan omista merkeistä oli hyvä.
– Laadun osalta merkittävä osa eli 42 % kuluttajista kuitenkin näki kaupan omat merkit ja brändituotteet pääosin samantasoisina. Vastuullisuuden osalta 30 prosenttia piti niitä samantasoisina. Noin puolet vastaajista arvioi, että heidän ostokäyttäytymistään kuvaa täysin tai melko paljon se, että he ostavat PL-tuotteita aiempaa enemmän. Erityisesti näin oli pienituloisimmilla, sanoo tutkimusjohtaja Sari Forsman-Hugg.
Moni suomalainen on myös muuttanut kulutustottumuksiaan hinnannousun vuoksi. Esimerkiksi 44 prosenttia vastaajista kertoi suklaan kulutuksen vähentyneen. Kahvin kulusta kertoi sen sijaan vähentäneensä huomattavasti harvempi.
Raportissa tarkasteltiin ruuan hinnan merkitystä kuluttajien ostokäyttäytymiseen vuosina 2024-2025. Kyselyyn vastasi kaikkiaan 1197 kuluttajaa.
Lähde: Pellervon taloustutkimus