Kuva: Fotolia

Paranna unenlaatuasi helposti - 4 keinoa

29.04.2016 18:45 - Senja Rapila

Tuntuuko sinusta aina aamuisin siltä, ettet nukkunut yön aikana laisinkaan? Unenlaatuun kannattaa panostaa jo ennen nukkumaanmenoa.

Jos yösi tuntuvat päivästä toiseen unettomilta, on aika kääntyä uusien ratkaisujen puoleen. Jos et halua kokeilla ensikädessä unta syventäviä lääkkeitä, on muutama asia, joita kannattaa Popsugarin mukaan testata.

1. Käytä unimaskia

Jos olet herkkäuninen, kannattaa harjoitella unimaskin kanssa nukkumista. Unimaski helpottaa huomattavasti nukkumista, jos kumppanisi viihtyy valveilla pidempään kuin sinä, tai jos aamuaurinko herättää sinut aina turhan aikaisin. 

2. Käytä laadukkaita lakanoita

Jos nukut poikkeuksetta yösi huonosti, syy voi olla myös huonoissa lakanoissa. Jos valitset silkkiset tai silkkimäiset lakanat itsellesi, ne ärsyttävät ihoa vähemmän kuin normaalit puuvillalakanat. Tämä voi olla yksi syy siihen, miksi jotkut ihmiset nukkuvat hyvissä hotelleissa hyvin: lakanat ovat laadukkaat.

3. Kuuntele rentouttavaa musiikkia

Rentouta itsesi päivän päätteeksi kuuntelemalla itseäsi rentouttavaa musiikkia. Löydät netin ihmeellisestä maailmasta muun muassa luonnonääniä tai erilaisia meditaatiomusiikkeja. Toiseksi voit kokeilla klassisen musiikin vaikutusta ja rauhoittaa mielesi sen avulla.

4. Sytytä tuoksukynttilä ennen nukkumaanmenoa

Laventelin tuoksun uskotaan vähentävän stressiä ja kireyttä. Sytytä siis laventelintuoksuinen tuoksukynttilä palamaan yöpöydällesi ennen nukkumaanmenoa, jotta voit nauttia sen tuoksusta. Muista puhaltaa kynttilä sammuksiin ennen nukahtamista!

Lähde: Popsugar

Lue myös: Kymmenen minuutin treeni riittää - tehokkaampaa kuin pitkä jumppa!

Lue myös: Tiedätkö milloin kannattaa nousta puntarille? Viikonpäivä kertoo todellisen painosi

Suosittelemme

Kilpailut

Uusimmat