Kuva: Shutterstock

Katoaako ruokahalu flunssaisena? 4 ruoka-ainetta, jotka tulisi ottaa osaksi aterioita kipeänä

26.02.2019 16:45 - Emmi Moilanen

Esimerkiksi jugurtin sisältämät probiootit hellivät kehoa.

Flunssakausi jyllää yhä ja kipeänä tulisikin muistaa huolehtia erityisen tarkasti monipuolisesta ruokavaliosta. Useille meistä on kuitenkin tuttua se, että kipeänä ruokahalu tuntuu olevan kadoksissa. Elite Daily -sivusto haastatteli asiantuntijoita ja selvitti, millaisia ruokia kannattaa suosia silloin, kun olo on huono ja nälän tunne kadoksissa.

Runsaasti C-vitamiinia sisältävät välipalat

Elite Dailyn artikkelissa todetaan, että C-vitamiini on elimistölle tärkeä ravintoaine, jota se ei kuitenkaan pysty tuottamaan itse. C-vitamiini vahvistaa erityisesti vastustuskyvyn toimintaa, ja tästä syystä kyseistä vitamiinia on hyvä tankata eritysesti kipeänä.

Hyviä C-vitamiinin lähteitä ovat esimerkiksi paprika, mustaherukka, lehtikaali ja mansikka.

Erilaiset hedelmäsmoothiet

Kun ruokahalu on kadoksissa, smoothiet ovat helppo ja tehokas tapa tankata kehoon niin nestettä kuin ravintoaineitakin.

- Smoothie voi rauhoittaa myös kipeää kurkkua. Lisäksi pääraaka-aineena käytetyt hedelmät nesteyttävät kehoa hyvin, kertoo ravitsemusterapeutti Amy Gorin.

Jugurtti

Myös jugurtin probiootit vahvistavat elimistön puolustuskykyä erilaisia bakteereja vastaan. Elite Dailyn artikkelissa todetaan, että erityisesti kurkkukivusta ja flunssasta kärsivän kannattaa lisätä jugurttia ruokavalioonsa.

Kylmäpuristetut mehut

Tuoreista hedelmistä tai vihanneksista puristettu tuoremehu sisältää runsaasti elimistön hyvinvointia helliviä vitamiineja ja mineraaleja.

- Hedelmät ja vihannekset sisältävät hämmästyttävän suuren määrän vitamiineja, mineraaleja ja antioksidantteja. Jos nautit hedelmät juomana, suosittelen kylmäpuristettua, jotta saat parhaimmat mahdolliset terveyshyödyt irti, ravitsemusterapeutti Briana Harris vinkkaa.

Lue myös: Saatko herkästi flunssan? 8 arkipäiväistä syytä, jotka altistavat jatkuvalle sairastelulle

Lue myös: Tankkaa c-vitamiinia flunssakautena - 9 ruoka-ainetta, joissa sitä on enemmän kuin appelsiineissa

Lue myös: 5 oikeasti hyvää tekosyytä jättää urheilutreeni välistä

Lähde: Elite Daily

Suosittelemme

Kilpailut

Uusimmat